• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

درخواست های صریح فعالان صنعت فناوری اطلاعات از رئیس دولت آینده

  • کد خبر : 40499
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
درخواست های صریح فعالان صنعت فناوری اطلاعات از رئیس دولت آینده

اکوایران: فعالان صنعت فناوری اطلاعات در تازه ترین نشست خود از نامزدهای ریاست جمهوری خواستند موضع خود را در قبال صنعت فناوری اطلاعات روشن کنند و نسبت به رفع فیلترها، رفع محدودیت های اینترنتی و رفع انبوه نهادهای نظارتی و … اقدام کنند.

اخبار اقتصادی؛ در دوازدهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، اعضا چالش‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و استارت‌آپ‌های کشور و انتظارات خود از دولت آینده را مطرح کردند.

نوربخش، رئیس کمیسیون تحول معتقد است بخش خصوصی چاره ای جز تکرار مطالبات خود برای تحقق بخشیدن به آن ندارد. افشین کلاهی یکی دیگر از اعضای کمیسیون نیز این نکته را تایید می کند.

به گفته سعید رسول اف، عضو کمیسیون، یکی از مهم ترین نکاتی که دولت آینده باید به آن توجه کند، اجرای قانون برای بهبود فضای کسب و کار است. نکته دیگری که وی مطرح کرد استفاده از توان بخش خصوصی در تهیه و تنظیم طرح ها و لوایح برای جلوگیری از چالش های آینده است.

اصلاح چالش های حوزه بیمه و مالیات از دیگر خواسته های وی از جامعه نوآور کشور بود. به گفته وی، طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری این بخش‌ها به دلیل چالش‌های حوزه مالیات و بیمه در بن بست قرار دارد.

کلاهی یکی دیگر از اعضای کمیسیون نیز این نکته را تایید می کند و می گوید که بیمه و مالیات بن بست ایجاد نکردند بلکه شرایطی را بدتر از بن بست ایجاد کردند. وی گفت: اکنون درهای 200 شرکت دانش بنیان بسته است.

مظهر مرجانی از اعضای سامانه آی تی در خصوص تقویت امید و لزوم جلوگیری از مهاجرت صحبت کرد.

فرزین فردیس، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینکه فناوری و نوآوری تمدن ساز و تمدن های برانداز هستند، گفت: «تکنولوژی و نوآوری، تمدن ساز و برانداز است. وی از رئیس دولت آینده خواست به موضوع فناوری توجه ویژه ای داشته باشد و آن را دست کم نگیرد. زیرا اگر دست کم گرفته شود کشور دچار بحران می شود.

کلاهی در جای دیگری می گوید که خواسته های دولت باید روشن باشد. سیاست های کلی کمتر موثر هستند. بر این اساس وی اعلام کرد که می خواهیم فیلترینگ را حذف کنیم. در تصمیم گیری باید شجاعت وجود داشته باشد و زیرساخت ها باید بهبود یابد. دولت بهتر است بر قیمت گذاری تمرکز کند. زیرساخت ها را فراهم کند. اگر زیرساخت ها فراهم شود مشکلات حل می شود.

بهناز آریا نایب رئیس کمیسیون افتا اتحادیه صنف فناوری اطلاعات نیز با اشاره به اینکه متاسفانه این صنعت اگرچه زیرساختی است اما اقتصادی محسوب نمی شود، گفت: اعداد و ارقام شایسته این صنعت نیستند. یکی از خواسته های دولت و رئیس جمهور آینده شفاف سازی و واقعی سازی اعداد است. هیچ رقم واقعی در مناقصه ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: دانش و نیروی انسانی دو سرمایه مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود. رئیس جمهور آینده باید دید ویژه و بلندمدتی از منابع انسانی و دانش داشته باشد. علاوه بر این، پای اقتصادی باید بزرگتر باشد.

حسین اسلامی، سازمان صنفی فناوری اطلاعات تهران نیز در خصوص رفع فیلترها، حل مشکل ارزهای رمزنگاری شده، اجازه ورود شرکت های دانش بنیان به بورس و … صحبت کرد.

به گفته وی، کاندیداها باید در مورد وزیر ارتباطات، معاونت و دبیر شورای عالی صحبت کنند یا دیدگاه خود را درباره این سه سمت روشن کنند.

مسعود شکرانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه دات ورز جویا معتقد است اگر دولت نتواند برق صنعت را تامین کند، نباید انرژی و منابع مالی بخش خصوصی را هدر دهد و معتقد است وضعیت آینده باید مشخص باشد.

مظهر مرجانی از اعضای نظام رایانه ای در خصوص تقویت امید گفت و اعلام کرد که باید با افزایش امید از خروج نیروی کار جلوگیری کنیم.

حذف رگولاتورهای متعدد

حل مسئله نظارتی و تعدد نهادهای نظارتی مطالبه ای بود که از سوی دیگر حاضران در این جلسه نیز مطرح شد. هاشمی، معاون راهبردی سراوا، از جمله کسانی بود که داشتن ناظران از بسیاری از نهادهای مختلف برایشان مشکل بود. وی ادامه داد: تسهیل در حفظ نیروی انسانی برای شرکت های دانش بنیان در کشور و رفع موانع ورود سرمایه از دیگر خواسته های خود بود.

ژوبین علاقبند، رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک انجمن تجارت الکترونیک استان تهران نیز به چالش های حوزه سلامت دیجیتال و سلامت الکترونیک اشاره کرد و خواستار شد: وزارت بهداشت به عنوان تنظیم کننده و تعیین کننده قوانین نقش خود را ایفا کند. . و تنها فراهم کردن بستر برای کسب و کارها، بدون وارد شدن به تمام جزئیات این حوزه، کند است.

موضوع خودتنظیمی موضوعی بود که مهدیه نوروزی، معاون برنامه ریزی توسعه شرکت داتین مطرح کرد. ما از دولت می خواهیم که ما را به حال خود رها کند و اجازه دهد خودتنظیمی و خودکنترلی در زمینه نوآوری و فناوری وجود داشته باشد. ما انتظار توانمندسازی دولت را نداریم، فقط می خواهیم که به بخش خصوصی اجازه داده شود خودش را تنظیم کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40499

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.