• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

حفر 100 حلقه چاه در تهران برای رفع تنش آبی

  • کد خبر : 31242
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
حفر 100 حلقه چاه در تهران برای رفع تنش آبی

اخبار اقتصادی، علیرضا اصغری گفت: تمام تلاش شرکت تامین و تصفیه از ابتدای سال گذشته که طرح مدیریت تنش آبی راه اندازی شد، منجر به ایجاد ظرفیت های جایگزین پنج متر مکعب آب در ثانیه شده است. که باعث کاهش برداشت 80 میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی شده است.

اصغری از پروژه های تعریف شده در حوزه مدیریت تنش آبی، حفاری و تجهیز 100 حلقه چاه در تهران را برشمرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح از مهر ماه 1401 آغاز شد و در فاز اول 50 حلقه چاه با همکاری آب نصب شد. و شرکت های فاضلاب استان تهران، در پایان نیمه اول سال جاری خاکبرداری و تجهیز شدند.

وی یکی از اقدامات قابل توجه برای انتقال آب از این چاه ها به منابع مصرفی را اجرای خطوط لوله هفت کیلومتری به قطرهای 500 و 700 میلی متر در اطراف دریاچه چیتگر دانست که امکان انتقال آب از چاه های جدید غرب تهران را فراهم می کند. .

به گفته وی، با احتساب میانگین آبدهی 25 لیتر در ثانیه برای هر چاه، برآورد می شود که در مجموع از 27 حلقه چاه جدید حفر شده و تجهیز شده توسط شرکت تامین و تصفیه، 675 لیتر در ثانیه به دست آید. حساب سرانه با مصرف 200 لیتر در شبانه روز برای هر شهروند تهرانی، این چاه ها می توانند ظرفیت مازاد برای تامین آب مورد نیاز بین 200 تا 300 هزار نفر را فراهم کرده و در مواقع لزوم جایگزین برداشت آب های سطحی شوند.

وی با بیان اینکه هدف از حفر و تجهیز چاه های جدید ایجاد و افزایش ظرفیت های جایگزین برای کاهش استفاده از منابع سطحی در مواقع ضروری و اضطراری است، افزود: منابع آب سطحی شهر تهران محدود و به دلیل وضعیت بارندگی و خشکسالی است. مستمر، ضروری ایجاد ظرفیت های جایگزین تا حد امکان از بهره برداری بی رویه سدها جلوگیری می کند و ذخیره حداقلی در پشت سدها به ویژه در ضلع شرقی تهران حفظ می کند.

اصغری خاطرنشان کرد: البته با توجه به محدودیت منابع آب زیرزمینی در مناطق شرقی تهران، بیشتر چاه های جدید در مناطق جنوبی و غربی تهران حفر و تجهیز شده و آب این چاه ها به سمت شرق منتقل می شود. از شهر تهران، بنابراین میزان برداشت به نسبت آب انتقالی از سدهای شرق تهران کمتر است.

130 کیلومتر از مجموع 170 کیلومتر پروژه قمر بنی هاشم اجرا شده است

مدیرعامل شرکت تصفیه و آبفای تهران در ادامه پروژه دیگری را که این شرکت در دست اجرا دارد را تکمیل پروژه بزرگ دایره ای تهران موسوم به طرح قمر بنی هاشم عنوان کرد و گفت: اجرای 120 کیلومتر از مجموع 170 کیلومتر قمر. پروژه بنی هاشم در سال های اخیر تکمیل شده و از 50 کیلومتر باقیمانده طرح، 25 کیلومتر دیگر در شمال و شرق تهران امسال و 25 کیلومتر دیگر در سال آینده به بهره برداری می رسد.

علیرضا اصغری اظهار داشت: اواخر مهرماه سال گذشته اجرای هشت کیلومتر از 25 کیلومتر مذکور اجرا شد و مابقی نیز تا پایان امسال اجرا می شود، ضمن اینکه این طرح تاکنون مجوزهای لازم را دریافت کرده است. شهرداری و ترافیک و تشکیل شش کارگاه فعال. در محدوده جاده همت، خرازی، دران، هجرت و دماوند به سرعت در حال انجام است و با تکمیل 25 کیلومتر تا پایان سال جاری محدودیت جدیدی از نظر پیشرفت سالانه ثبت می شود. پروژه بزرگ رینگ تهران، چرا که در سال های اخیر در بهترین شرایط سالانه 14 تا 15 کیلومتر این طرح در خارج از شهر اجرا شده است نه داخل شهر.

اصغری با بیان اینکه برای اجرای 50 کیلومتر باقی مانده از پروژه قمر بنی هاشم 20 تا 25 هزار میلیارد ریال نیاز است، تصریح کرد: طرح آبرسانی مدور تهران یک طرح ویژه با اهداف دفاعی است که از تصفیه خانه شماره پنج به شکل U است. در شمال شرقی به پالایشگاه شماره 6 در شمال غرب تهران طراحی شده و از نمای بالا به صورت دایره ای در اطراف تهران ترسیم شده است.

فاز دوم ایستگاه پمپاژ 31 مخزن با ظرفیت 500 لیتر بر ثانیه آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت تصفیه و آبفای تهران همچنین سه طرح دیگر در دست اجرای شرکت تصفیه و آبفای استان تهران را شامل احداث ایستگاه های پمپاژ مخازن 31 و سد لار و افزایش تعداد برداشت ها برشمرد. از تصفیه خانه آب شش برای 1250 لیتر در ثانیه و گفت: فاز اول 31 ایستگاه پمپاژ مخزن با ظرفیت پمپاژ 500 لیتر در ثانیه در حال حاضر به بهره برداری رسیده و فاز دوم با ظرفیت 500 لیتر در ثانیه آماده بهره برداری رسمی است. عمل.

آصفری هدف از اجرای این طرح را انتقال آب از چاه های محمدیه و جنوب تهران به شمال شرق تهران اعلام کرد و تصریح کرد: تلمبه خانه یک متر مکعب مخزن 31 اجرا شده و کمتر از دو ماه دیگر آماده بهره برداری است. . که بیانگر محدودیت جدیدی از نظر سرعت اجرا می باشد. پروژه محسوب می شود زیرا در شرایط عادی اجرای این نوع پروژه به شش ماه زمان نیاز دارد.

وی احداث ایستگاه پمپاژ سد لار را از دیگر پروژه های در دست اجرا شرکت تصفیه و آبفای استان تهران برشمرد و پیش بینی کرد این پروژه تا پایان آذرماه به اتمام برسد، گفت: در شرایط کنونی. اگر آب سد لار به کمتر از حجم معینی برسد، پمپ های این سد از مدار خارج می شوند، اما با راه اندازی ایستگاه پمپاژ مذکور، می توانیم با سهولت بیشتری آب را به تهران انتقال دهیم.

اصغری با بیان اینکه مهم ترین نکته در اجرای تمامی پروژه ها استفاده از ظرفیت و مهارت همکاران داخلی شرکت است تصریح کرد: اجرای ایمن این پروژه ها حداقل 30 درصد از ریال صرفه جویی شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31242

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.