• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

توصیه های جدید جهاد کشاورزی به گندمکاران

  • کد خبر : 38141
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
توصیه های جدید جهاد کشاورزی به گندمکاران

اکو ایران: کشاورزان همچنان با کمبود کمباین مواجه هستند. امسال 21000 کمباین برای برداشت گندم پیش بینی می شود و برخی از آنها با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل جهاد کشاورزی به گندمکاران توصیه کرد از کمباین هایی استفاده کنند که ریزش کمتری دارند.

اخبار اقتصادی؛ طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، امسال سطح زیر کشت گندم آبی 2 میلیون هکتار و گندم دیم 4 میلیون هکتار است. بر اساس پیش بینی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در اوایل فروردین 1403 تولید گندم امسال به 13.5 میلیون تن می رسد. به این ترتیب دولت 10 میلیون و 500 هزار تن گندم را به عنوان وثیقه از کشاورزان خریداری می کند.

البته اواخر سال گذشته مقامات دولتی پیش بینی کردند که در سال 1403 ایران 12.5 میلیون تن گندم تولید کند. همچنین تحلیلگران پیش بینی کردند که میزان تولید کمتر از این ارقام باشد و ایران به 8 میلیون تن گندم نیاز داشته باشد.

اما ظاهرا شرایط اقلیمی مناسب تر شده و امکان رشد تولید همچنان بالاست. اخیراً وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر از برآورد تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری و خرید حداقل 10.5 میلیون تن گندم صحبت کرده است.

این بدان معناست که دولت 100 هزار تن بیشتر از سال گذشته گندم خریداری خواهد کرد. سال گذشته دولت 10400 گندم از کشاورزان داخلی خریداری کرد. به گفته سهراب سهرابی، مجری طرح گندم، نیاز سالانه گندم کشور 12 میلیون تن است.

آغاز برداشت گندم.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی، برداشت اولین خوشه طلا از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین ماه در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. همچنین برداشت گندم در استان هایی مانند بوشهر، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت آن در کشور تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

نکاتی برای گندمکاران

این کشور به 2200 دستگاه کمباین در سال نیاز دارد. این در حالی است که به گفته کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر 800 تا 1000 دستگاه کمباین است. چندی پیش مجری طرح گندم جهاد کشاورزی از آمادگی بیش از 21 هزار کمباین برای ارائه خدمات به کشاورزان خبر داد. وی به گندمکاران توصیه کرد از کمباین هایی استفاده کنند که معاینه فنی داشته و کمتر ریزش کنند. همچنین از برداشت محصول در شب خودداری کنید.

وی پیش از این از کشاورزان خواسته بود با توجه به بارندگی های مداوم و افزایش بیماری ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک های گیاهان دارویی مراجعه و طبق دستور مبارزه کنند.

سهرابی گفت: آبیاری مزارع در اراضی آبی باید بر اساس دستورالعمل و در زمان های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

اخبارا همچنین به نقل از مهر او سهرابی گفت: مدیریت تغذیه گیاهان به ویژه در مناطق معتدل و آب و هوای سرد کشور حائز اهمیت است و استفاده از کودهای سولفات پتاسیم و ریزمغذی ها آمونیوم باید اجرا شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در درازمدت، کشاورزان پس از برداشت از سوزاندن بقایای گیاهی خودداری کنند. محصول گندم. پس از مشورت با کارشناسان و محققین در اراضی آبی باید کشت مستقیم در بقایای گیاهی انجام دهند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38141

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.