• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5

تورم کمتر از حد انتظار اژدهای زرد: نگرانی در مورد کاهش تقاضا افزایش یافت

  • کد خبر : 40351
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
تورم کمتر از حد انتظار اژدهای زرد: نگرانی در مورد کاهش تقاضا افزایش یافت

اکوایران: داده های ضعیف تر از حد انتظار تورم چین منجر به تشدید نگرانی ها در مورد تداوم ضعف تقاضا در این کشور شد.

اخبار اقتصادی، قیمت‌های مصرف‌کننده چین در ماه می کمتر از حد انتظار افزایش یافت و قیمت‌های تولیدکننده برای بیستمین ماه متوالی کاهش یافت که بر نگرانی‌ها در مورد تداوم ضعف تقاضا افزود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین، شاخص قیمت مصرف کننده این کشور در ماه مه نسبت به سال قبل 0.3 درصد افزایش یافت و برای چهارمین ماه متوالی بالای صفر و بالای صفر بود. کمتر از میانگین پیش بینی 0.4 درصدی در نظرسنجی بلومبرگ. تورم قیمت درب کارخانه نیز منفی باقی ماند. تورم تولیدکننده چین از اواخر سال 2022 منفی بوده است.

رشد ضعیف قیمت ها به درخواست ها برای اقدامات بیشتر دولت برای افزایش تقاضا دامن زده است.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، فشار برای کاهش تورم هنوز از بین نرفته است، بنابراین یک سیاست جامع تر و فعال تر که شامل بخش های مالی، پولی و املاک و مستغلات باشد برای تقویت تقاضای داخلی ضروری است.

تورم اصلی که قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد، 0.6 درصد افزایش یافت. شاخص بهای تولیدکننده نسبت به سال قبل 1.6 درصد کاهش داشته که عمدتا ناشی از افزایش قیمت محصولات اساسی است. تورم تولیدکننده در ماه قبل 2.5 درصد کاهش داشته است.

در بحبوحه بحران مسکن و شرایط بد بازار کار، دولت چین به دنبال تحریک مخارج خانوارها بوده است زیرا این کشور با طولانی‌ترین دوره کاهش تورم از زمان بحران مالی جهانی مواجه است. کاهش قیمت تولیدکننده بر سود شرکت ها فشار می آورد و تمایل آنها به سرمایه گذاری را کاهش می دهد. همچنین این خطر وجود دارد که مصرف کنندگان با پیش بینی ارزان تر شدن محصولات در آینده، مایل به خرید نباشند.

سهام چین در روز چهارشنبه در دامنه نوسان پایین معامله شد و CSI 300 بین 0.3 تا 0.2 درصد در نوسان بود.

شرکت های صنعتی مدت هاست که با کاهش سود دست و پنجه نرم می کنند زیرا رقابت قیمت در بخش هایی مانند تولید باتری و خودروهای الکتریکی در بحبوحه شکایات دولت های خارجی در مورد ظرفیت مازاد چین تشدید شده است.

به گفته یک اقتصاددان ارشد چینی، اقدامات احتمالی پکن برای مهار مازاد ظرفیت در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌تواند کاهش قیمت تولیدکننده را بهبود بخشد. با این حال، به گفته وی، کلید مقابله با فشار نزولی بر قیمت ها، احیای تقاضای داخلی است.

اقتصاددانان بلومبرگ پیش بینی کردند که تورم مصرف کننده چین در سال جاری به 0.7 درصد برسد که بسیار کمتر از هدف 3 درصدی دولت است.

چین ماه گذشته از بسته نجات املاکی رونمایی کرد که قوانین وام مسکن را تسهیل می کرد و دولت های محلی را تشویق به خرید خانه های فروخته نشده می کرد. اما سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران تردید دارند که این اقدامات کافی باشد، زیرا بودجه بانک مرکزی محدود بوده و برنامه‌های آزمایشی در چندین شهر پیشرفت کندی داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40351

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.