• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

تورم در سه ماهه اول سال از مرز 8 درصد گذشت

  • کد خبر : 41145
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
تورم در سه ماهه اول سال از مرز 8 درصد گذشت

اکو ایران: بر اساس محاسبات، تورم در سه ماهه 1403 از مرز هشت درصد گذشت، اما کدام اقلام در سبد مصرف خانوارها گل اصلی تورم بهاره امسال بوده است؟

اخبار اقتصادی، تورم معمولا به صورت «ماهانه»، «نقطه به نقطه» و «سالانه» اعلام می شود، اما این نرخ مهم اقتصادی را می توان با استفاده از آمار «شاخص قیمت» به صورت «سه ماهه» نیز محاسبه کرد.

نتایج این محاسبات نشان می دهد که از اواخر اسفند 1402 تا پایان خرداد 1403 (سه ماه اول سال جاری) شاخص بهای مصرف کننده بیش از 8 درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر تورم بهاره از مرز 8 درصد گذشته است. در مجموع، اقلام خوراکی تورم بیشتری را نسبت به اقلام غیرخوراکی در سه ماهه نخست امسال تجربه کردند.

در میان خوراکی های سبد خانواده بیشترین تورم بهاره مربوط به «میوه و آجیل» بوده است. کمترین تورم فصلی مربوط به بخش «شیر، پنیر و تخم مرغ» بوده است.

در بین اقلام و خدمات غیرخوراکی، بیشترین تورم فصلی مربوط به ابتدایی ترین گروه یعنی «بهداشت و درمان» است.

تورم 8.4 درصدی در فصل بهار 1403

اگر رشد شاخص بهای مصرف کننده در پایان خرداد 1403 نسبت به پایان اسفند 1402 یا اول فروردین ماه سال جاری محاسبه شود، تورم سه ماهه سال جاری به دست می آید. این شاخص نشان می دهد که قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی یکسان در پایان بهار نسبت به ابتدای بهار چند درصد تغییر کرده است.

بر اساس محاسبات بر اساس داده های مرکز آمار، تورم فصلی امسال به 8.4 درصد رسید. این بدان معناست که مردم در پایان خرداد ماه امسال 8.4 درصد بیشتر از ابتدای فروردین برای تهیه سبد مصرفی مذکور هزینه کرده اند.

سبد مصرفی خانوارها از دو گروه «خوراکی» و «غیرخوراکی» تشکیل شده و در ادامه گزارش به تحلیل وضعیت تورم آنها در فصل بهار پرداخته شده است.

افزایش 9.2 درصدی قیمت مواد غذایی در بهار امسال

تورم سه ماهه “خوراکی ها و آشامیدنی ها” 9.2 درصد برآورد شده است. این گروه اصلی از عناصر کوچکتری تشکیل شده است. در میان عمده اقلام خوراکی، بیشترین تورم فصلی 21.6 درصد بوده که مربوط به «میوه و آجیل» است. به نظر می رسد این رقم بالا بیشتر متاثر از افزایش قیمت میوه در خرداد و تورم آن تا 16.7 درصد باشد. این رکورد نرخ تورم میوه و خشکبار در حداقل یک سال است. برخی تحلیلگران بر این باورند که این افزایش تورم ناشی از گرانی میوه های جوان بوده که با قیمت بالایی به فروش می رسد.

در جایگاه بعدی سبزیجات و حبوبات قرار دارند که در فروردین ماه تورم بالایی را تجربه کردند. تورم سه ماهه این اقلام 17.4 درصد برآورد شده است. شکر، شکر و شیرینی نیز سومین اقلام تورمی سبد خانوار در سه ماهه نخست امسال با نرخ 13.5 درصد بوده است.

تنباکو نیز گروه جداگانه ای از محصولات است که معمولا در کنار گروه غذایی مورد بررسی قرار می گیرد. تورم سه ماهه محصولات دخانی نیز 8.8 درصد برآورد شده است. پیش از این اخباری مبنی بر افزایش شدید قیمت برخی از سیگارهای ارزان قیمت و پرطرفدار منتشر شده بود که دلیل آن مالیات بر سیگار است.

«بهداشت و درمان» تورم زاترین خدمت در سه ماهه نخست امسال

تورم سه ماهه کالاها و خدمات غیرخوراکی در سبد مصرف خانوار 8.1 درصد برآورد شده است. بیشترین تورم فصلی 13.1 درصد مربوط به خدمات «بهداشتی» است. به نظر می رسد دلیل اصلی این نرخ بالا، افزایش حق ویزیت پزشکان بخش خصوصی در فروردین امسال بوده است.

هر ساله دولت بر اساس میزان تجربه و زمینه فعالیت، هزینه ویزیت پزشک را تعیین و اعلام می کند. این حق الزحمه ها برای کارشناسان ارشد پزشکی و فوق تخصص در سال جدید بین 35 تا 40 درصد افزایش یافته است. این تغییر نرخ باعث شد که تورم سلامت در فروردین ماه امسال افزایش یابد، افزایشی که بر تورم سومین ماه نیز تاثیر گذاشته است.

در محدوده زیر، تورم فصلی سایر کالاها و خدمات مختلف که در گروه های اصلی قرار نگرفته اند، ثبت شده است. پس از آن خدمات و کالاهای مربوط به «حمل و نقل» قرار دارند که تورم سه ماهه 10 درصدی را به ثبت رسانده اند. این گروه شامل خرید خودروی شخصی و هزینه حمل و نقل عمومی است. به نظر می رسد بیشتر این تورم 10 درصدی ناشی از افزایش کرایه تاکسی و مترو و اتوبوس در اواسط بهار امسال بوده است.

نکته جالب اینجاست که در پایان خرداد ماه سال جاری، هزینه ای که خانوارها برای مجموع «اجاره خانه، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» پرداخته اند نسبت به ابتدای سال به طور میانگین 6.6 درصد افزایش داشته است. ژوئن. آوریل.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41145

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.