• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

تورم تولید به پایین ترین حد در 44 ماه گذشته رسید

  • کد خبر : 36120
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
تورم تولید به پایین ترین حد در 44 ماه گذشته رسید

اکوایران: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در بهمن ماه امسال تورم ماهانه تولیدکننده نسبت به آذرماه اندکی افزایش داشته است. این در تضاد با ارزش ویژه و سالانه این نرخ است که با کاهش همراه بوده است. شواهد حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه پیشران به کمترین میزان خود در 44 ماه گذشته رسیده است.

اخبار اقتصادی: تورم تولیدکننده یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که نشان می دهد چگونه تغییرات قیمتی کالاها و خدمات در مبدا تولید و قبل از رسیدن به مصرف کننده نهایی رخ داده است. این شاخص به تورم پیشران نیز معروف است. زیرا افزایش قیمت ها قبل از رسیدن به دست مصرف کننده می تواند باعث افزایش قیمت بازار کالا و خدمات شود.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که تورم بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایش یافته است. به عبارت دیگر تورم ماهانه افزایش یافته است. در مقابل، نقطه تولید و تورم سالانه در این ماه کاهش یافته است. البته باید توجه داشت که کاهش تورم یکباره و سالانه به معنای کاهش قیمت نیست. بلکه نشان می دهد که قیمت ها با سرعت کمتری افزایش یافته است.

گزارش ها همچنین نشان می دهد که تورم نقطه ای فوریه به پایین ترین سطح خود در 44 ماه گذشته رسیده است. در زیر تصویر تورم تولیدکننده در بهمن 1402 را مشاهده می کنید.

مروری بر تورم تولیدکننده در فوریه 1402

تورم تولیدکننده یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که نشان می دهد قیمت کالاها و خدمات در مبدأ تولید و قبل از رسیدن به مصرف کننده نهایی چگونه تغییر کرده است.

از آنجایی که در صورت افزایش قیمت کالاها و خدمات در مبدا تولید، واسطه ها آنها را با قیمت بالاتری به بازار عرضه می کنند، به این شاخص «تورم محرک» نیز می گویند. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، در صورت افزایش تورم تولیدکننده، می توان انتظار داشت که تورم مصرف کننده در دوره های آتی افزایش یابد. البته برخی شرایط در صورت افزایش تورم مصرف کننده باعث افزایش تورم تولیدکننده می شود.

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود تورم محرک تولیدکننده را در بهمن ماه منتشر کرد. شواهد حاکی از آن است که تورم ماهانه تولیدکننده در بهمن ماه امسال نسبت به آذرماه افزایش یافته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه و سالانه پیشران با کاهش همراه بوده است.

تورم پیسران به صورت ماهانه، به موقع و سالانه کاهش یافت

آخرین گزارش بانک مرکزی از تورم تولیدکننده حاکی از آن است که تورم ماهانه پیشران در بهمن ماه امسال به ۱.۲ درصد رسید. این نرخ نسبت به دی ماه 0.6 واحد درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر شواهد حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه تولیدکنندگان در دومین ماه زمستان امسال است. به طور دقیق تر، در بهمن ماه امسال تورم نقطه به نقطه تولیدکننده با 3.2 واحد درصد کاهش نسبت به دی ماه به 28 درصد رسید. به عبارت دیگر در بهمن امسال قیمت کالاها و خدمات نهایی در مبدا تولید 28 درصد بیشتر از قیمت همان کالا در بهمن 1401 بوده است.

تورم سالانه پیشران نیز در بهمن ماه به 34 درصد رسید. این بدان معناست که میانگین قیمت های ۱۲ ماهه در دوره قبل از بهمن امسال نسبت به همین میزان در دوره قبل از بهمن ۱۴۰۱، ۳۴ درصد افزایش داشته است. این نرخ نسبت به تورم سالانه تولید در دی ماه ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

021210

نرخ تورم ماهانه در خرداد به بالاترین حد خود رسید

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که تورم ماهانه تولیدکننده از بهمن ماه 1300 تا پایان سال جاری بین 0.6 تا 4.6 درصد در نوسان بوده است. به عبارت دیگر در خرداد 1402 تورم ماهانه پیشران با 1.4 واحد درصد افزایش نسبت به فروردین ماه به سطح 4.6 درصد رسید. این رقم بالاترین تورم ماهانه ثبت شده توسط تولیدکننده در سال گذشته محسوب می شود.

در آذرماه سال جاری قیمت سبد کالا و خدمات متنوع و یکسان در مبدا تولید و قبل از رسیدن به دست مصرف کننده نسبت به آذرماه 0.6 درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب این نرخ کمترین میزان خود را در دی ماه سال جاری تجربه کرده است.

021210

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36120

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.