• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بهبود کیفیت پایین بازار کار پس از کرونا؛ این روند در سال 1403 ادامه دارد.

  • کد خبر : 33316
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
بهبود کیفیت پایین بازار کار پس از کرونا؛  این روند در سال 1403 ادامه دارد.

اکوایران: بررسی های مرکز پژوهش های مجلس از قوانین مرتبط با اشتغال در لایحه بودجه سال آینده حاکی از آن است که دولت به تقویت اشتغال پایدار و رشد تولید توجه نکرده و تنها رویکرد حمایتی از مشاغل کوچک را دنبال کرده است. رویکردی که حتی در صورت استفاده از منابع آن پاسخگوی چالش های جدی بازار کار نخواهد بود.

اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش های شورای اسلامی در یکی از گزارش های بررسی بودجه 1403 به تبصره 2 این قانون در خصوص حمایت از اشتغال پرداخته است. در این تبصره که بر اساس برنامه هفتم قانون توسعه تدوین شده است، حمایت از مشاغل کوچک و مشاغل خانگی در اولویت قرار گرفته است.

هرچند این قوانین منطبق بر برنامه هفتم است اما اتاق فکر مجلس آنها را پاسخگوی چالش های حوزه اشتغال نمی داند. بر اساس تحقیقات این مرکز، رویکرد بودجه حمایتی به تنهایی نمی تواند هدف اولیه برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولیدی باشد. اما به نظر می رسد هیچ الگوی منسجمی از تفکر برای ایجاد شغل در میان سیاست گذاران وجود ندارد.

بهبود کیفیت پایین بازار کار پس از کرونا

آمارهای اخیر بازار کار حاکی از آن است که وضعیت این بازار متاثر از شیوع کرونا رو به بهبود است به طوری که در فصول اخیر با کاهش بیکاری همراه بوده است، هرچند هنوز تعداد شاغلان افزایش نیافته است. به وضعیت قبل از شیوع این بیماری بازگشت. اما این بهبود به دلیل کاهش اثر کرونا و افزایش اشتغال در خدمات است نه رشد اقتصادی. از آنجایی که تشکیل سرمایه در دوره اخیر عملکرد خوبی نداشته است، نمی توان انتظار داشت رشد اقتصادی بالای فصول اخیر ثابت بماند و منجر به افزایش اشتغال شود.

از سوی دیگر بررسی های مرکز تحقیقات حاکی از آن است که مشاغلی که در دوره گذشته ایجاد شده اند، از ثبات، ثبات و کیفیت لازم برخوردار نیستند. برای نشان دادن این موضوع، این مرکز به بررسی جریان تغییرات شغلی پرداخته است. بر اساس این نظرسنجی، تعداد افرادی که در یک بخش کار می کنند و شغل دیگری در همان بخش داشته اند، کاهش یافته است، اما تعداد افراد شاغلی که شغل دیگری در یک بخش دیگر داشته اند، افزایش یافته است. کاهش کیفیت مشاغل با تداوم مشکلات اقتصادی و حذف تدریجی طبقه متوسط ​​کشور در سال های آینده ممکن است منجر به کاهش تقاضای موثر در بازار کار و کاهش بیشتر کیفیت مشاغل شود.

علاوه بر این مشکلات، بازار کار درگیر چالش‌های مزمنی مانند نرخ بالای بیکاری جوانان و زنان، عدم تعادل نیروی کار و عدم تعادل منطقه‌ای است که فقدان سیاست کافی برای رفع آن‌ها پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در پی خواهد داشت.

اما بررسی مفاد لایحه بودجه 1403 نشان می دهد که دولت راه حل مناسبی برای چالش های بازار کار در نظر نگرفته است.

اشتغال پایدار در لایحه بودجه 1403 جایی ندارد

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در لایحه بودجه سال 1403 تنها رویکرد حمایتی در نظر گرفته شده و رویکرد توسعه مغفول مانده است. منظور از رویکرد حمایتی، حمایت از بنگاه های خرد و کوچک و احیای ظرفیت های تولیدی این گونه بنگاه ها است. در حالی که این رویکرد نمی تواند اشتغال پایدار و رونق تولیدی ایجاد کند، رویکرد توسعه ای برای این اهداف ضروری است.

اما فارغ از اینکه تمرکز لایحه مناسب یا نامناسب است، در این لایحه تخصیص تسهیلات کم هزینه برای توسعه مشاغل کوچک و مشاغل خانگی مد نظر قرار گرفته است. در این میان مشکلات معیشتی این امکان را فراهم می کند که از این امکانات برای حل مشکلات معیشتی استفاده شود نه تولید و اشتغال. و حتی اگر در این راستا هزینه شود، منجر به اشتغال پایدار و رونق تولید نخواهد شد.

برای اهداف این تبصره دو منبع مالی مهم در نظر گرفته شده است که یکی از آنها تامین 100 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه از محل منابع بانکی است. اما تجربه سال های اخیر نشان داده است که بخش مهمی از این منابع محقق نمی شود. به ویژه در خصوص تعهد بانک ها به اعطای تسهیلات، احتمال عدم تحقق آن در عمل بسیار زیاد است زیرا سازوکار اجرایی یا مشوق خاصی برای بانک ها تعریف نشده است. همچنین این قانون مشاغل خرد و کوچک را در اولویت قرار نداده و سهم نهادهای توسعه کسب و کار در تقویت این مشاغل مشخص نشده است.

علاوه بر لیست بلندبالای مشکلات تامین مالی، ساختار اجرایی و نظارتی تبصره مربوط به استخدام نیز مشخص نیست.

بنابراین بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد دولت راهبرد بلندمدتی برای ایجاد اشتغال در کشور ندارد و کاستی های جدی در این زمینه هم از نظر تخصیص منابع و هم در زمینه ایجاد اشتغال وجود دارد. رویکرد اشتغال از این حیث تجربه سال های گذشته نشان می دهد که در سال های اخیر در بهترین حالت تنها یک سوم اشتغال وعده داده شده محقق شده است. روندی که به نظر نمی رسد در سال آینده بهبود یابد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33316

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.