به گزارش اخبار اقتصادی، تولید کنسانتره مس در بزرگترین ذخایر مس بهره برداری نشده در شرق دور روسیه از هفته دوم شهریور ماه و طی مراسمی با حضور آنلاین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آغاز شد. با آغاز این پروژه روسیه، بازار جهانی مس با چالش تضعیف تقاضا مواجه است و قیمت مس در سال 2022 به دلیل تضعیف تقاضا 14 درصد افزایش یافته و نرخ آن در محدوده نسبتاً ثابتی در سال جاری نوسان داشته است. . همزمان، ایالات متحده آمریکا برای افزایش فشار بر روسیه به دلیل جنگ در خاک اوکراین، تولیدکنندگان مس در این کشور را تحریم کرده است. همه اینها به این معنی است که راه اندازی واحد جدید فرآوری مس در روسیه در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد. با این حال، نزدیکی این واحد استخراج و فرآوری مس به مرزهای چین عاملی است که روس ها روی آن حساب کرده اند.

چین بزرگترین مصرف کننده فلزات در جهان است. این کشور در سال های اخیر گام های بلندی در توسعه انرژی های تجدیدپذیر برداشته است و این امر باعث می شود که تقاضا برای مس در این کشور در بلندمدت افزایش یابد. در این شرایط، توسعه فعالیت‌های استخراج و فرآوری مس در نزدیکی مرز چین می‌تواند به نفع روس‌ها باشد.

Udokan که یک واحد پردازش مس در خاور دور روسیه ساخته است، کنسانتره سولفید مس را با محتوای فلز 40-50٪ تولید می کند. این شرکت قصد دارد محصول خود را در ماه های آینده عرضه کند، اما هنوز خریداران احتمالی خود را معرفی نکرده است.

پس از راه اندازی فاز اول کارخانه متالورژی در سال 2024، اودوکان می تواند 15 میلیون تن سنگ مس را فرآوری کرده و 150 هزار تن مس را به صورت کاتد و کنسانتره به بازار عرضه کند. ذخایر مس این منطقه 26 میلیون و 700 هزار تن برآورد شده است که این منطقه را به بزرگترین ذخایر مس روسیه تبدیل می کند. در سال 1949 ذخایر مس در این منطقه کشف شد، اما دشواری استخراج و نیاز به فناوری ویژه برای بهره‌برداری از سنگ معدن منحصربه‌فرد آن باعث شد که استخراج و فرآوری این ذخایر معدنی تا کنون به تعویق بیفتد.

در دهه 1970، دانشجویی در موسسه معدن مسکو ایده انفجار هسته ای برای استخراج معدن Udokan را مطرح کرد، اما این طرح روی کاغذ باقی ماند.

میلیاردر روسی، علیشیر عثمانوف، حق توسعه معدن اودوکان را قبل از بحران مالی سال 2008 به مبلغ 500 میلیون دلار از دولت خریداری کرد. حل چالش های فنی پروژه، ایجاد یک مدل جدید زمین شناسی و شروع ساخت، 10 سال طول کشید.

شرکت اودوکان در نظر دارد مرحله دوم مجتمع معدنی – متالورژی خود را تا سال 2028 بسازد و ظرفیت تولید سالانه این معدن را به 24 تا 28 میلیون تن سنگ معدن و تا 450 هزار تن مس افزایش دهد.