• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
0

اکونومیست: هوش مصنوعی چگونه «شهرت» را تغییر خواهد داد؟

  • کد خبر : 30007
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
اکونومیست: هوش مصنوعی چگونه «شهرت» را تغییر خواهد داد؟

اکونومیست در سرمقاله 11 نوامبر 2023 خود به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر بازار ستاره هنر می پردازد و می گوید کسانی که با صدای بلند از این فناوری جدید شکایت می کنند بیشترین سود را خواهند برد.

به گزارش اخبار اقتصادی، رایانه ها دهه های زیادی را صرف ایجاد اختلال در مشاغل سخت کرده اند. اکنون هوش مصنوعی برای پر زرق و برق ترین ها آمده است. هالیوود نیمه اول سال را در وقفه گذراند تا اینکه استودیوها در 8 نوامبر موافقت کردند تا از ستاره های برتر در برابر رقبای روباتیک محافظت کنند. این هفته هوش مصنوعی یک بیتل مرده را زنده کرده است تا هنرمندان زنده با افت در چارت موسیقی مواجه شوند. بازیگرانی مانند اسکارلت جوهانسون و نویسندگانی مانند جان گریشام نیز از شرکت های فناوری به دلیل استفاده غیرمجاز از تصاویر و کلمات آنها شکایت کرده اند.

ستارگان ممکن است نگران باشند که هوش مصنوعی کار آنها را بدزدد و به هنرمندان با استعداد کمتر اجازه دهد تا مخاطبان آنها را بدزدند. در واقع، افراد مشهوری که با صدای بلند از فناوری های جدید شکایت می کنند، بیشترین سود را می برند. هوش مصنوعی افراد مشهور را بزرگتر از همیشه می کند و به آنها اجازه می دهد در همه بازارها، در همه فرمت ها و همیشه حضور داشته باشند.

این اولین باری نیست که تکنولوژی قوانین بازی شهرت را تغییر می دهد. قبلاً در قرن 18 مردم شروع به صحبت در مورد ستاره ها کردند. در ابتدا سینما و رادیو تهدیدی برای ستاره ها به نظر می رسید و آنها فکر می کردند که اجرای زنده آنها بی ارزش است. در واقع، این فناوری‌ها عصر سوپراستار را آغاز کردند، اصطلاحی که در دهه 1920 رایج شد. وحشت مشابهی با اختراع تلویزیون، ستارگان را فرا گرفت. اما یک بار دیگر تکنولوژی محبوبیت افراد مشهور را افزایش داده و آنها را وارد اتاق نشیمن هر خانه کرده است. در دهه 1960، مردم در مورد سوپراستارها صحبت می کردند.

با ورود سیل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به شرکت های سرگرمی، کارگران مالیبو بار دیگر نگران لکه دار شدن شهرت خود هستند و دوباره ممکن است برعکس این اتفاق بیفتد.

یکی از پارادوکس های عصر اینترنت این است که حتی با وجود آپلود در یوتیوب، تیک توک و موارد مشابه، حجم زیادی از محتوای کوتاه توسط کاربران ایجاد شده است، تعداد بازدید از محتوا از هنرمندان بزرگ نیز افزایش یافته است. تعداد اکچوئرهای موسیقی که بیش از 1000 دلار از حقوق وفاداری در Spotify درآمد دارند در 6 سال گذشته دو برابر شده است، اما تعداد افرادی که بیش از 10 میلیون دلار در سال درآمد دارند چهار برابر شده است! حتی محتوایی با مخاطب خاص نیز در این گرایش به دست آورده است. در حالی که تیلور سوئیفت خود را برای میزبانی پر زرق و برق ترین کنسرت خود آماده می کند، هنرمندانی که در این بین قرار دارند بیشترین ضربه را می بینند.

الگوهای مشابهی در سراسر صنعت سرگرمی وجود دارد. تعداد فیلم‌های بلندی که هر سال اکران می‌شوند طی دو دهه گذشته دو برابر شده است، اما فیلم‌های پرفروش به طور همزمان سهم خود را از کل باکس آفیس دو برابر کرده‌اند. انبوهی از کتاب‌های خود منتشر شده، سرعت ستارگان نویسندگی را کم نکرده است. در دریایی از گزینه‌ها، مخاطبان به طور فزاینده‌ای به توصیه‌ها، اعم از الگوریتمی یا انسانی، تکیه می‌کنند تا آنها را به سمت محبوب‌ترین محتوا هدایت کنند. هوش مصنوعی گزینه‌های بیشتر و در نتیجه هزینه‌های جستجوی بیشتری را برای مخاطبان وعده می‌دهد، و هنوز تعداد انگشت شماری از ستاره‌ها در بالای لیست پیشنهادی وجود دارند.

هوش مصنوعی به این سوپراستارها این توانایی را می دهد که به معنای واقعی کلمه همه جا برای همه طرفدارانشان باشند. دوبله به کمک هوش مصنوعی به بازیگران و مجریان پادکست اجازه می دهد تا با صدای خود با مخاطبان خارجی صحبت کنند. احتمالاً به زودی ویدیوها به گونه ای ویرایش می شوند که لب های گوینده با زبان جدید مطابقت داشته باشد. بازیگران پرتقاضا ممکن است کار بیشتری پیدا کنند زیرا هوش مصنوعی مشکل همیشگی رزرو بیش از حد هالیوود را حل می‌کند و به ستاره‌ها اجازه می‌دهد زمانی که اصلاً با هم نیستند، با هم بازی کنند. بوتاکس دیجیتال طول عمر بازیگران را افزایش می دهد و حتی به آنها اجازه می دهد پس از مرگ نیز اجرا کنند. دیزنی حقوق صدای جیمز ارل جونز 92 ساله را به دست آورده است تا دارث ویدر بتواند کودکان را برای نسل های بعدی بترساند.

همه چیز، همه جا، همزمان

ستاره ها همچنین می توانند برای طرفداران در قالب های نوظهور اجرا کنند. آواتارهای Abba که نمایش‌هایشان در یک هفته هفت بار فروخته شد و چت‌بات‌هایی با صدای افراد مشهور که اخیراً توسط متا راه‌اندازی شده‌اند، تنها برخی از راه‌هایی هستند که ستاره‌های برتر می‌توانند طرفداران خود را راضی کنند و درآمد کسب کنند.

البته این فرصت ها عواقبی هم دارد. هنرمندان حق دارند نگران حق چاپ باشند، که اگر قرار نیست هوش مصنوعی به طور قانونی دزدی شود، باید از آن محافظت شود. فن آوری های گذشته تفاوتی نداشتند: چاپخانه اولین حق چاپ را در قرن 18 ایجاد کرد. در دهه 1960 حق امتیاز برای جبران بازیگرانی که کارشان در تلویزیون نمایش داده می شد بازپرداخت شد. جعبه های موسیقی رایگانی که توسط شرکت هایی مانند Napster در ابتدای قرن راه اندازی شد، سرانجام جای خود را به معاملات بین پخش کننده ها و شرکت های ضبط داد. سازندگان محتوا درباره صدور مجوز و پرداخت سؤالات حقوقی دارند. تا زمانی که به این سوالات پاسخ داده نشود، هوش مصنوعی یک غرب وحشی قانونی خواهد بود.

بزرگترین سوال این است که چگونه دوران این “ستارگان همه جا حاضر” با مخاطبان سازگار خواهد شد. خطری که وجود دارد «خستگی» است. هوش مصنوعی در ترکیب مجدد و بازیابی محتوای قدیمی عالی است، اما در تولید بیت، که در حال حاضر یک تخصص انسانی است، مهارت کمتری دارد. با این حال، نتایج هوش مصنوعی ممکن است برای استودیوهای فیلم، لیبل‌های ضبط و دیگر واسطه‌های خلاق جذاب باشد که ترجیح می‌دهند با پایبندی به ایده‌های آزمایش شده، ریسک را به حداقل برسانند. هالیوود اکنون حق امتیاز را به استارت‌آپ‌ها ترجیح می‌دهد: راه‌اندازی مجدد در باکس آفیس را ببینید. Ai به استودیوها اجازه می دهد تا همین اصل را برای بازیگران اعمال کنند. یک لوک اسکای واکر سالخورده در آخرین اسپین آف جنگ ستارگان دیزنی بازی می کند. اکنون مردم از چنین ترفندهایی شگفت زده شده اند. ممکن است خیلی قبل از Fast and Furious 94 از آن خسته شوند.

با این حال، بازار سرگرمی به شدت خود را اصلاح می کند. مردم این قدرت را دارند که یک سلبریتی را در یک لحظه به یک تجربه فراموش شده تبدیل کنند، همانطور که ستاره ها به خوبی می دانند. حتی با وجود رشد سرگرمی های مبتنی بر هوش مصنوعی، به نظر می رسد که مصرف کنندگان همچنان از نمایش های انسانی لذت می برند. ورزش، شاید بارزترین نمایانگر گوشت و خون، در سال‌های اخیر برای شرکت‌های رسانه‌ای ارزش بیشتری پیدا کرده است (در عین حال، هیچ‌کس شطرنج کامپیوتری را تماشا نمی‌کند، حتی اگر بهترین بازیکنان آن می‌توانند هر بازیکن انسانی را شکست دهند). علاوه بر این، هوش مصنوعی دم دراز سرگرمی را طولانی تر می کند، با سوله های عمیق تر و محتوای شخصی تر. در عصر هوش مصنوعی، مخاطبان با همه چیز از تیلور سویفت گرفته تا دارث ویدر بمباران خواهند شد. اما تغییر کانال برای آنها آسان تر از همیشه خواهد بود.

*عکس مربوط به جلد این هفته اکونومیست نیست. جلد این هفته به دلیل مشکلات ساختاری منتشر نشد.*

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30007

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.