• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

افزایش تولید سیمان در زمستان/آرام برخلاف انتظار در دایره معاملات بورس کالا

  • کد خبر : 33453
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
افزایش تولید سیمان در زمستان/آرام برخلاف انتظار در دایره معاملات بورس کالا

۷۸ درصد از عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد. اگرچه زمستان با احتمال محدودیت در تامین انرژی صنایع آغاز شد، اما داده های عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا حکایت از تداوم تولید این محصول دارد. به این ترتیب رینگ سیمان برخلاف سال های گذشته زمستان 1402 را در آرامش سپری می کند.

اخبار اقتصادی، داده های عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از تداوم تولید این محصول با وجود محدودیت در عرضه گاز صنعتی است. این موضوع شبهه استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت در برخی واحدهای تولیدی را تقویت می کند، هرچند صنایع این ادعا را تکذیب می کنند. البته بخشی از این حفظ تولید مربوط به نگهداری کلینکر در واحدهای تولیدی قبل از شروع فصل سرما است.

عرضه سیمان ثابت ماند

در دومین هفته اسفندماه امسال بیش از یک میلیون و 600 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. این رقم شامل انواع سیمان اعم از سیمان سفید، سیمان نوع ۲، سیمان نوع ۵، سیمان نوع ۵۲۵-۱، سیمان نوع ۴۲۵-۱، سیمان نوع ۴۲۵-۱ و … بود. به صورت عمده و کیسه ای بیشتر این محصول در روزهای اول هفته یعنی یکشنبه و دوشنبه عرضه شد. البته تعداد عرضه سیمان باعث می شود رینگ فیزیکی بازار بورس کالا در سایر روزها از جمله شنبه و سه شنبه میزبان تعداد محدودی از عرضه سیمان باشد.

این در حالی است که رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه هفتگی بیش از یک میلیون و 600 هزار تن محصول در این بازار را در خود جای داده است. سیمان های موجود در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران باید کاهش یابد. اما به نظر می رسد عدم کاهش دمای هوا در زمستان مانند سال های اخیر باعث کاهش محدودیت گاز صنعتی شده است. البته صنایع در تامین انرژی گاز با محدودیت هایی مواجه هستند اما شدت آن نسبت به سال های گذشته کمتر است. اما تولید سیمان در گذشته و حتی بیشتر ادامه دارد و این مشکل خود را در افزایش حجم عرضه نشان داده است.

بخشی از این حفظ تولید و عرضه سیمان مربوط به نگهداری کلینکر در واحدهای تولیدی است. واحدهای سیمان با پیش بینی محدودیت تامین انرژی با ورود هوای سرد به کشور، اقدام به ذخیره سازی کلینکر کردند. تبدیل کلینکر به سیمان به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد و این ذخیره سازی از تداوم تولید و عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران پشتیبانی می کند.

78 درصد از پیشنهادات مذاکره شد.

ارزان ترین سیمان در این بازار با قیمت پایه کیلویی 621 تومان عرضه شد; این در حالی بود که بیشترین نرخ مربوط به سیمان سفید کیسه ای با قیمت 2442 تومان بود.

خریداران سیمان در این دوره هفتگی منتهی به جمعه 24 دی ماه یک میلیون و 517 هزار تن تقاضا ثبت کردند که در نهایت در این بازار یک میلیون و 250 هزار تن سیمان به فروش رسید. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا به 78 درصد رسید.

بیشتر معاملات سیمان با قیمت پایه انجام شد. در عین حال تقاضای زیادی برای سیمان در مناطقی مانند چابهار، هرمزگان، اردبیل و قشم بین 30 تا 60 درصد وجود داشت. سیمان محصولی حجیم و با ارزش افزوده پایین است و هزینه حمل و نقل بالای آن در مقایسه با ارزش افزوده به معنای منطقه ای بودن بیشتر معاملات آن است. بنابراین، اگرچه بیشتر سیمان تولیدی در کشور به قیمت پایه به فروش می رسد، اما در برخی مناطق رقابت قیمتی شدیدی برای این محصول وجود دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33453

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.