• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

از نرخ سود 1403 به دلیل کمبود نقدینگی خسته شده ایم

  • کد خبر : 39326
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
از نرخ سود 1403 به دلیل کمبود نقدینگی خسته شده ایم

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد نرخ سود بازار بین بانکی برخلاف روند کاهشی خود از ابتدای سال جاری تاکنون، در هفته گذشته افزایش یافت و 23.56 درصد به ثبت رسید.

اخبار اقتصادی، طی هفته گذشته با وجود اینکه مجموع تزریق اعتبار در عملیات بازار آزاد و اعتبارات عادی به شبکه بانکی از 207 به 220 رسید، نرخ سود بین بانکی افزایش یافت و رقم 23.56 را به ثبت رساند. درصد این موضوع می تواند به معنای افزایش مجدد نیاز بانک ها به اعتبار در سال 1403 باشد.

بازار بین بانکی یا شبانه چیست؟

همانطور که اشخاص حقیقی می توانند از بانک ها وام بگیرند و در مقابل اصل وام را همراه با نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازپرداخت کنند، اشخاص حقوقی به ویژه بانک ها نیز می توانند از یکدیگر وام بگیرند.

بستر انتقال منابع مالی بین بانک ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بانکی ایجاد شده است. در این مکانیسم، بانک ها می توانند منابع مالی مازاد خود را به مدت 24 تا 48 ساعت به بانک های دارای منابع کوتاه قرض دهند و در ازای آن نرخ بهره دریافت کنند که به طور خودکار با فشار عرضه و تقاضا برای منابع مالی تعیین می شود.

بر اساس مکانیزم ایجاد شده توسط بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در حال حاضر بین 23 تا 24 درصد است. زمانی که سیاست گذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک ها برای منابع مالی را پوشش دهد، فشار تقاضا در بازار بین بانکی کاهش می یابد و نرخ سود تعادلی کاهش می یابد.

افزایش نرخ سود یک شبه علیرغم افزایش اعتبار توسط بانک مرکزی

به طور کلی نرخ سود بازار بین بانکی مهمترین هدف میانی سیاستگذار پولی برای کنترل تورم و حفظ ثبات در جامعه است و به همین ترتیب تغییرات آن نیز حائز اهمیت است. مشاهده می شود نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به 6 اردیبهشت 1403 معادل 23.56 درصد بوده که نسبت به هفته قبل با نرخ 23.5 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در دو بازار آزاد و وام دهی منظم به بانک ها در هفته های اخیر از 207 به 220 افزایش یافته است که انتظار می رود نیاز بانک ها به منابع بین بانکی کاهش یابد. این در حالی است که در این زمان نه تنها نرخ سود کاهش نیافته، بلکه از 23.5 به 23.56 درصد افزایش یافته است.

نوسانات نرخ بهره از زمستان سال گذشته تا کنون

در مجموع نرخ سود بین بانکی از زمستان سال گذشته تا پایان سال رو به افزایش بوده و حتی با وجود تزریق بیش از 330 همات در دو بازار آزاد و اعتبار عادی، به بیش از 23.65 درصد رسیده است. پایان سال 1391. از سوی دیگر، از ابتدای سال جاری نه تنها نرخ سود بین بانکی کاهش یافته، بلکه نیاز به انبساط پولی در بازار آزاد و اعتبار سیستماتیک بانک نیز به حدود 200 همات در هفته کاهش یافته است. . مرکزی. .

بنابراین مشاهده می شود که برخلاف شرایط ثابت انبساط پولی و روند نزولی نرخ سود از ابتدای سال جاری، در هفته گذشته، هم نرخ سود و هم انبساط پولی در بازار آزاد و به طور منظم افزایش یافته است. وام. به شبکه بانکی

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39326

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.