• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

آیا ردیف وام ازدواج انباشته می شود؟/ تخلفات بانکی را گزارش دهید

  • کد خبر : 25881
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
آیا ردیف وام ازدواج انباشته می شود؟/ تخلفات بانکی را گزارش دهید

زوج های جوان حساب ویژه ای برای شروع زندگی مشترک خود دارند وام ازدواج آن را باز می کنند و برای شروع زندگی، پول خانه یا چیزهای دیگر می خرند، اما برای گرفتن این وام باید از هفت خوان رستم عبور کنند. در این زمینه، بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستند، از جمله درخواست ضامن های متعدد، طولانی شدن روند دریافت و سایر موانعی که بانک ها ایجاد می کنند، گلایه دارند.

این در حالی است که رئیس جمهور 23 تیرماه سال جاری در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی پنج دستور دریافت و بازپرداخت وام ازدواج را ابلاغ کرد تا صف وام ازدواج تا پایان به صفر برسد. تابستان .

رئیس جمهور تاکید کرد: زمان معرفی در شعب باید 15 روز باشد، شعب در ضمانت های خود سخت گیری نکنند، در غیر این صورت مدیران متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وزیر دارایی با تایید نارضایتی مردم از صف های وام ازدواج گفت: این صف ها تا پایان شهریور برچیده می شود.

گفتگویی با «مهدی سحابی» معاون اعتبارات بانک مرکزی و «محمدرضا جمشیدی» دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی اما با «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی انجام شد. بانک های دولتی پاسخی ندادند.

30 خرداد بخشنامه تسهیل و تسریع در اعطای وام ابلاغ شد

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره ممانعت بانک ها در اعطای وام گفت: بر اساس بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 مقرر شد پس از تایید اعتبار متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و در در صورت عدم بازپرداخت اعتبار شما، بانک ها و مؤسسات موظف به ارائه ضامن خواهند بود. بستانکاران غیر بانکی موظف به پرداخت تسهیلات مذکور با احراز حساب یارانه یا سهام متقاضیان یا بستگان درجه یک یا سایر دارایی های مالی آنان خواهند بود o فقط یک سفته و یک ضامن دریافت شده و این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. با بانک شبکه و اطلاع رسانی شده است.

مهدی سحابی افزود: همچنین با توجه به بسته اعتباری نظارتی که بانک مرکزی در تاریخ 20 خرداد 1402 در خصوص تسهیل و تسریع در پرداخت وام ازدواج به شبکه بانکی ابلاغ کرد، مقرر شد حداکثر تا 15 روز شعبه آن مشخص شود. پس از ثبت نام متقاضیان توسط بانک عامل انجام می شود؛ بنابراین تعیین شعبه فقط از طریق بانک عامل است نه بانک مرکزی.

وی گفت: پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک، حداکثر ظرف مدت 10 روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضی واریز می شود و بانک عامل نمی تواند بیش از یک ضامن برای پرداخت وام ازدواج دریافت کند. . امکانات.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: به منظور نظارت و نظارت بهتر بر اجرای تکلیف قانونی مذکور، در بسته مذکور مقرر شد بانک ها بازرسی های دوره ای و موردی خود را انجام دهند. شاخه ها. و با رؤسای شعب متخلف برخورد قاطع کند.

وی افزود: رسیدگی به شکایات ثبت شده از تسهیلات در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد هفتگی شکایات به اداره رسیدگی به شکایات و مطالبات بانک مرکزی ارسال شود. در نهایت متقاضیان تسهیلات زوجیت می توانند علاوه بر طرح سوال، مشکلات خود را از طریق سامانه های موجود در بانک های عملیاتی از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و به شماره ۲۷۰۶ بانک مرکزی گزارش دهند.

وی تاکید کرد: پس از ابلاغ بسته مذکور، میزان تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی 20 درصد افزایش یافته و از تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات کاسته شده است.

سحابی افزود: پیش بینی می شود با ادامه این روند در سال جاری شاهد کاهش بیشتر متقاضیان در نوبت دریافت تسهیلات فوق و کاهش مدت انتظار متقاضیان برای اخذ تسهیلات مذکور باشیم.

گزارش تخلف وام

دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در این خصوص اظهار داشت: درخواست وام ازدواج باید توسط متقاضی در بانک مرکزی ثبت شود و با توجه به اینکه این بانک متولی کنترل منابع بانک ها است، موظف است. منابع را در اختیار بانک ها قرار دهد و بانک نیز موظف به پرداخت تسهیلات مربوطه است.

«محمدرضا جمشیدی» تصریح کرد: وجوه «کرض الحسنه» از محل سپرده های مشتریان بانک است و این سپرده ها توسط بانک ها تضمین شده و باید به صاحبان آن بازگردانده شود، بنابراین طبق قانون عملیات بانکی آزاد است. از ربا، این وام باید به کسانی که توانایی پرداخت دارند پرداخت شود.

و افزود: پیش از این لازم بود دو یا سه ضامن در بانک ارائه شود اما طبق بخشنامه بانک مرکزی یک ضامن کفایت می کند و باید درآمد ماهانه وی برای پرداخت اقساط کافی باشد.

دبیر کانون بانک ها و مؤسسات خصوصی تصریح کرد: نکته قابل ذکر این است که عدم دریافت برخی اقساط از تسهیلات قرض الحسنه به دلیل کمبود توان مالی افراد و ضامن ها، باعث عدم دریافت کارمزد می شود. پرداخت شده. جمع آوری شده است و در این شرایط بانک باید برای پرداخت اقساط پیگیری کند.

وی ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که وام گیرنده در دسترس نیست، بنابراین بانک ها باید به فردی مراجعه کنند که وصول اقساط را تضمین کرده است. در این شرایط است که توان مالی ضامن مهم می شود و سخت گیری بانک ها مورد توجه قرار می گیرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه برخی از صف های دریافت وام ازدواج به دلیل تکمیل نشدن مدارک هویتی وام گیرنده است، گفت: در صورتی که بانک مرکزی متقاضی را به بانک معرفی کند، فرد باید در زمان مقرر مدارک هویتی خود را ارائه کند تا احراز هویت انجام شود. انجام شود و هر گونه تاخیر باعث طولانی شدن صف شود و حتی فرصت دریافت در زمان تعیین شده به فرد دیگری داده شود.

وی تاکید کرد: اعطای وام ازدواج به اعضای کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی منطبق بر قوانین بانک مرکزی بوده و تمامی اعضا از این قوانین پیروی می‌کنند و در صورت وجود هرگونه ابهام و مشکل در بخشنامه، سه کشور مذاکره خواهند کرد. با صادرکننده بخشنامه راه حلی برای رفع مشکل ارائه دهد.

دبیر کانون بانک ها و موسسات خصوصی با اشاره به اینکه در بین اعضای کانون 14 بانک و یک موسسه اعتباری وجود دارد، تصریح کرد: در صورتی که متقاضیان اعتبار ازدواج تخلفی در اعطای اعضای کانون مشاهده کنند، باید به بازرسی بانک مراجعه کنند و در صورت عدم تغییر با مدیریت بانک مرکزی تماس بگیرند.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25881

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.