• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

آیا خطر نسخه الکترونیکی دارو جدی است؟

  • کد خبر : 34027
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
آیا خطر نسخه الکترونیکی دارو جدی است؟

اکوایران: در جدیدترین گردهمایی فعالان حوزه سلامت از افزایش بسترهای دارویی، خطر نسخه الکترونیک و تکرار اشتباهات در دوران کرونا ابراز نگرانی کردند و خواستار مدیریت صحیح این موضوع از سوی سازمان غذا و دارو شدند. کمیسیون.

اخبار اقتصادی، در نشست مشترک فعالان حوزه سلامت و نوآوری در اتاق بازرگانی تهران، حاضران به بررسی چالش های عرضه دارو از طریق پلت فرم ها و مزایا و معایب احتمالی آن پرداختند. در این جلسه با تاکید بر ضابطه مند شدن این فعالیت ها، بیان شد که بخش خصوصی باید به تفاهم برسد تا بتواند مطالباتی را از نظام حاکمیتی سلامت مطرح کند.

در ابتدای این جلسه محمد عبده زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت با اشاره به موضوع فروش آنلاین دارو در بسترهایی که به همین منظور ایجاد شده است، اظهار داشت: موضوع عرضه دارو از طریق پلتفرم ها بحث داغی است. و موضوع جدی که به نظر می رسد یک تکلیف است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در مورد لزوم تدوین مقررات مربوط به آن کاملا شفاف و شفاف باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت نابسامانی در عرضه دارو در سکوها وجود دارد که مشمول چارچوب خاصی نیست. از طرفی بیمار حق دارد دارو را به سرعت و در منزل دریافت کند. به همین دلیل شبکه تولید و توزیع تشکیل شده و بسیاری از داروخانه ها به صورت آنلاین به بیماران خدمات رسانی می کنند.

عبدوزاده اضافه کرد: باید قوانینی وجود داشته باشد که در صورت تجویز داروی اشتباه چه کسی پاسخگو باشد. سال گذشته بحث تاسیس داروخانه های جدید به یک چالش تبدیل شد و امروز تعداد داروخانه ها از سوپرمارکت ها بیشتر شده است. اکنون بحث پلتفرم ها مطرح شده است که چالش بسیار جدی است. این مشکل چالش جدیدی در دنیا نیست و با مطالعه و بررسی کشورهای دیگر می توان دید که چه ساختاری برای حل این چالش ایجاد کرده اند.

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز گفت: حوزه سلامت به دلیل حساسیت بالا کمی با سایر حوزه های کسب و کار متفاوت است. وی افزود: علاوه بر ساده سازی دریافت دارو برای بیماران، باید موازین و اصول بهداشتی را در عرضه دارو نیز رعایت کنیم.

خطرات نسخه های الکترونیکی

بر اساس اعلام اتاق تهران، در این جلسه آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازان تهران اعلام کرد که داروسازان با نوآوری مشکلی ندارند. در حال حاضر در تولید دارو مشکل داریم و قبل از اینکه داروها به خانه مردم برسد، انتظار این است که با قیمت مناسب عرضه شود. ما باید قوانین این حوزه را در دنیا بررسی کنیم و محدودیت ها و ممنوعیت ها را بسنجیم و بدانیم قرار است کجا باشیم و چه کشوری هستیم. ابتدا باید نیازهای اولیه و حتی ثانویه مردم را حل کنیم.

با تاکید بر اینکه اگر قرار است بسترهایی وارد حوزه پزشکی شود، باید سیاست گذاران تصمیم گیری کنند، گفت: همه می دانیم که حکمرانی در این حوزه وضعیت خوبی ندارد. در حال حاضر سرانه داروخانه ها در تهران به کمتر از یک داروخانه به ازای هر 4000 نفر رسیده است که نشان می دهد دسترسی ما به داروخانه بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است. نظام حاکم تصمیم گرفت که این اتفاق بیفتد. حالا این دولت است که باید تصمیم بگیرد.

رئیس انجمن داروسازان تهران در خصوص مقایسه ایران با سایر کشورها گفت: روش قیمت گذاری در تولید دارو اشتباه است و مخالف هستیم اما در نهایت این شرایطی است که باید در آن فعالیت کنیم. قیمت داروها در کشور ما در مقایسه با قیمت بسیار ارزان و از نظر کیفیت بالاتر از میانگین جهانی است. در حال حاضر در کشورهای مشابه کشور ما، بحث بسترهای توزیع آنلاین دارو اصلاً مشکلی ندارد. این یک موضوع پیش پا افتاده نیست. در حال حاضر وضعیت نسخه های الکترونیکی مناسب نیست و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

رضا قربانی نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق تهران نیز حوزه سلامت را نیازمند بحث جدی کارشناسان دانست و گفت: اگر نسخه الکترونیک واقعا سلامت مردم را به خطر می اندازد باید برای رفع آن تلاش کرد. متاسفانه ما نتوانستیم موضوع پلتفرم را روشن کنیم. این پلتفرم فقط به عنوان یک وب سایت دیده می شود و دیدن آن فقط به عنوان یک مکان مبادله خطرناک است.

پلت فرم مکمل های داروسازی

در ادامه مجید خداپرست، بنیانگذار داروکده، تجارت الکترونیک و تجارت آنلاین در حوزه پزشکی را نیازمند برنامه ریزی قبلی دانست و گفت: اگر قرار است عرضه دارو وارد بستر شود، باید معیارهای خاص خود را داشته باشد. در حال حاضر داروخانه هایی که مجوز فروش اینترنتی دارند، محصولات کمکی و آرایشی را به فروش می رسانند. امکانات فضای مجازی امکان تکمیل خدمات داروخانه را خواهند داشت.

البته حسین وطن‌پور، مدیرعامل انجمن صنفی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت: وقتی یک پلتفرم در یک حوزه شروع به فعالیت کند، به تدریج وارد همه حوزه‌ها می‌شود و نگرانی این است که نتوانیم. برای کنترل سکوها

وی افزود: در آمریکا 3 یا 4 سکو بیشتر نیست اما تعداد سکوها در کشور ما بسیار زیاد است.

کوری گسترش یافت!

بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران نیز با تاکید بر اینکه مخالف فعالیت سکوها نیستم، گفت: در دهه 70 حوزه دارو مکانیزه شد و نسخه ها وارد می شد. در دوران کرونا اشتباهی صورت گرفت و دولت عرضه مشروبات الکلی و ماسک را در همه جا آزاد کرد و بررسی کرد که در آن دوره چقدر نابینایی داشتیم، زیرا کار بهداشت مردم از داروخانه برداشته شد.

وی خطاب به یکی از اعضایی که مقایسه اسنپ فود و رستوران را مطرح کرد، گفت: وی گفت: دولت در اعطای مجوز باید به فکر همه طبقات اجتماعی باشد. داروها را نباید به عنوان فست فود دید.

فشار بر غذا و دارو!

رئیس اداره داروخانه ها و شرکت های صدا و سیما سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در دو سال گذشته تنها دو مورد شکایت از تریبون ها مطرح شده است، گفت: هر رویداد جدید باید چارچوبی داشته باشد و دستگاه اجرایی می تواند در چارچوب آن اقدام کند. چارچوب استانداردها سازمان غذا و دارو از سوی چندین نهاد برای انجام این کار تحت فشار قرار گرفته است. سازمان نمی گوید کاری نمی کند، اما یکسری مسائل حقوقی وجود دارد.

مینا آژوق گفت: موضوع توزیع مواد مخدر توسط سکوها با تصویب هیات وزیران در خصوص توزیع مواد مخدر آغاز شد. ما اصرار داریم که موقعیت ها حفظ شود تا فروش و عرضه کافی داشته باشیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34027

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.