• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

آیا حلقه فولاد در عید رونق می گیرد؟

  • کد خبر : 34044
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
آیا حلقه فولاد در عید رونق می گیرد؟

استقبال نسبی کارخانه های شمش فولاد، قیمت این محصول را به انتهای کانال قیمت 19 هزار تومان رساند. این رشد نرخ در حالی در بازار رخ داد که بازار آزاد تمایلی به پذیرش افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی ندارد، اما کارخانجات با انتظار رونق معاملات حاضر به خرید شمش با قیمتی بالاتر از هفته های قبل هستند. در بازار شب عید

اخبار اقتصادی، حلقه شمش فولادی طی هفته پایانی آذرماه به رنگ پررونقی بازگشت به طوری که در آن روز 54 درصد از عرضه شمش مورد معامله قرار گرفت. بازگشت انتظارات تورمی بیشتر به بازار و افزایش تمایل به خرید شمش از کارخانه ها با هدف افزایش تولید در هفته های پایانی سال، محرک لبه فیزیکی شمش فولاد بود.

54 درصد از عرضه شمش معامله شد

طی هفته پایانی آذرماه بیش از 220 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه 18 هزار و 200 تا 18 هزار و 950 تومان فروخته شد. میزان تقاضای ثبت شده برای شمش فولاد در این دوره هفتگی به 255 هزار تن رسید که بالاترین میزان تقاضای ثبت شده در این بازار پس از هفته پایانی دی ماه است. اما در نهایت در آن روز 119 هزار و 811 تن از این شمش معامله شد، بنابراین رابطه حجم معاملات و عرضه به 54 درصد رسید.

شمش فولاد در هفته پایانی دی ماه با میانگین قیمت هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. این رقم بالاترین نرخ فروش این محصول در این بازار پس از آخرین هفته مهرماه سال جاری بود. مقاومت نرخ ارز در برابر تغییر قیمت و نزدیک شدن به پایان سال موتور محرکه خرید شمش فولاد از دایره صنعتی بورس کالای ایران بود. در واقع آسیاب ها در تلاش هستند با افزایش تولید خود در هفته های پایانی سال از رونق احتمالی بازار شب عید بهره ببرند.

رکود به کارخانه ها آسیب می زند

قیمت کل تولید شمش فولا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون اعضا صرافی 20850 تومان است. با توجه به هزینه حمل حداقل 500 تومانی برای انتقال این شمش از واحد ذوب به واحد نورد، قیمت نهایی هر کیلوگرم شمش فولادی برای کارخانه نورد 21 هزار و 350 تومان خواهد بود. در ادامه با احتساب هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش، قیمت تمام شده میله تولید شده از این شمش به 23700 تومان می رسد.

این در حالی است که در شرایط فعلی بازار آزاد با انباشت میله مواجه است و این محصول حداکثر با قیمت 23 هزار و 500 تومان به فروش می رسد. بنابراین، رکود به آسیاب ها آسیب رسانده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34044

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.