• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

آیا افزایش قیمت مس ادامه دارد؟/ تلاش فلز قرمز برای رسیدن به کانال 8600 دلاری

  • کد خبر : 36655
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
آیا افزایش قیمت مس ادامه دارد؟/ تلاش فلز قرمز برای رسیدن به کانال 8600 دلاری

کاهش در بازار ساخت و ساز مسکن در چین نمی تواند باعث کاهش قیمت فلز قرمز شود. افزایش تقاضای صنعتی برای این فلز توسط سازندگان خودروهای الکتریکی در چین و همچنین افزایش مشارکت سلول های خورشیدی در تامین برق چین، مس را در مدار رشد نرخ ها نگه داشت. با این حال، ناامیدی از بهبود بازار املاک و مستغلات در چین مانع از ادامه افزایش قیمت فلز قرمز شد. در این شرایط، تحقق کاهش نرخ سود می تواند محرک جدید موثری در این بازار باشد.

اخبار اقتصادی، مس در روز دوشنبه 20 اسفندماه با قیمت 855 دلار در هر تن در بورس فلزات لندن و 3.88 دلار در هر پوند در معاملات آتی کامکس آمریکا معامله شد. به این ترتیب این فلز بازده هفتگی و ماهانه مثبتی را برای سرمایه گذاران به ثبت رساند. اما نتوانست به سمت کانال های قیمت بالاتر حرکت کند.

تقاضای چین همچنان در حال افزایش است

واردات مس چین در دو ماه اول سال 2024 افزایش یافت و این یک محرک قوی برای فلز قرمز در سال جاری است. چین 70 درصد از کاتدهای مس و 85 درصد از آندهای مس جهان را تولید می کند. بخش مهمی از این تولید به منابع معدنی خارجی وابسته است. اما سهم مهم چینی ها در تولید مس تصفیه شده در جهان، این کشور را به بازیگر اصلی بازار فلز قرمز تبدیل کرده است.

در دو ماه اول سال 2024، چین شاهد افزایش 2.6 درصدی واردات مس خام و افزایش 0.6 درصدی در واردات کنسانتره مس بود. بنابراین رکورد جدیدی در واردات برای این مدت به ثبت رسید. این افزایش واردات مس از چین نشانه مثبتی برای فعالان بازار فلز قرمز بود. در عین حال، پیش بینی ها حاکی از احتمال رشد مصرف مس در بازار داخلی چین از اواسط ماه مارس است.

در حالی که رشد بازار ساخت و ساز خانه در چین محدود است و این باعث کاهش تقاضا برای فلز قرمز می شود. اما افزایش تولید خودروهای برقی و انرژی سبز مانند سلول های خورشیدی از کاهش مصرف مس در چین جلوگیری می کند.

کاهش نرخ بهره به نفع فلز قرمز خواهد بود

احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا طی چند هفته آینده منجر به تقویت قیمت فلز قرمز در بازارهای جهانی شد. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ابتدا منجر به تضعیف دلار آمریکا می شود که محرک قوی برای بازارهای کالایی است. علاوه بر این، کاهش نرخ بهره امکان افزایش فعالیت های صنعتی در آمریکا را تقویت کرده و از این منظر از رشد قیمت فلز قرمز نیز حمایت می کند.

آخرین گزارش مشاغل ایالات متحده این دیدگاه را تقویت کرد که کاهش نرخ بهره احتمالا در ماه ژوئن آغاز می شود. در حالی که حقوق و دستمزدها در ماه فوریه بیش از حد انتظار افزایش یافت، ایجاد شغل در ژانویه و دسامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافت و نرخ بیکاری به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی 3.9 درصد رسید. علاوه بر این، رشد دستمزدها بیش از حد انتظار کاهش یافت که نشان دهنده سرد شدن بازار کار است. معامله گران اکنون تقریباً 60 درصد احتمال کاهش 25 واحدی نرخ بهره را تا ژوئن می دهند. پیش از این، پاول، رئیس فدرال رزرو و تعدادی از اعضای بانک مرکزی اروپا اشاره کردند که احتمالاً در سال جاری یک سیاست پولی انبساطی آغاز خواهد شد که جذابیت یک دارایی غیرسود را افزایش خواهد داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36655

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.