• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

5435 کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شد

  • کد خبر : 30931
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
5435 کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شد

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، «تقی عبادی» با اشاره به ابلاغ قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 گفت: بر این اساس وزارت نیرو ضمن ترسیم چشم انداز رودخانه. مدیریت کشور و با توجه به تجربیات بین المللی، با توجه به نقاط قوت و ضعف اجرا، رویکردی که در برنامه های توسعه مدیریت رودخانه کشور اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه در دهه 70 تمرکز دنیا و ایران به لحاظ مدیریت رودخانه ها بیشتر بر مدیریت سیلاب بود، ادامه داد: خود رودخانه و اکوسیستم آن محور اصلی نبوده و به طور کلی اقدامات انجام شده به صورت تکی بوده است. -اهداف هدف و تمرکز بر بخشی از مسیر رودخانه. در عین حال در این دهه با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب و تدوین استانداردهای فنی، روند انجام کار مشخص شد.

عبادی ارتقای نگرش به رودخانه ها از مدیریت سیلاب تا مهندسی رودخانه در دهه 80 را در راستای رویکرد جهانی برشمرد و یادآور شد: در این دهه با پیگیری های وزارت نیرو ردیف اعتباری در سطح ملی ایجاد شد. سطح به منظور تسریع در اجرای برنامه های مهندسی رودخانه به صورت متمرکز که همراه با تقویت زیرساخت های فنی و قانونی در کشور عاملی برای بهبود عملکرد در اجرای وظایف قانونی شد.

مدیرکل دفتر توسعه، بهره برداری و دیسپاچ سامانه های فنی نیروی برق آبی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه 90 مدیریت همزمان کمی و کیفی آب رودخانه ها و تالاب ها همراه با مدیریت سیلاب و مهندسی رودخانه ها بر استراتژی وزارت نیرو حاکم شد. مدیریت رودخانه و همزمان با تغییر تمرکز بر طراحی طرح های ساماندهی رودخانه در مناطق شهری، مقیاس مطالعات از کانال رودخانه به حوضه آبریز و اهداف چند منظوره گسترش یافت. در عین حال تلاش شد تا با برنامه های یکپارچه و ملی در طول مشخصی از رودخانه های دارای اولویت، آزادسازی متصرفات اجرا شود.

وی مدیریت رودخانه به جای مهندسی را آخرین رویکرد به رودخانه اعلام کرد و افزود: بر اساس آخرین اکتشافات علمی و تجربیات بین المللی، چشم انداز حفاظت از رودخانه ها در احیاء و طبیعی شدن رودخانه ها و چگونگی توصیف «کاربرد حکمرانی و مدیریت یکپارچه رودخانه ها و تالاب ها با نگرش احیاء، بازیافت و حفظ شرایط تعادلی آنها در توسعه پایدار کشور، به منظور حفظ مسیر طبیعی رودخانه ها (بر اساس دوره بازگشت تعیین شده در قانون) تعریف می شود. ضمن رعایت حقوق حاکمیتی در توزیع و انتقال آب به عنوان اقدامی غیرسازه ای و کاهش خسارات ناشی از سیلاب های معمولی.

وی در رابطه با سیاست های وزارت نیرو در مدیریت رودخانه های کشور بر اساس چشم انداز ترسیم شده خاطرنشان کرد: حفاظت از رودخانه ها و تالاب های کشور با نگرش احیا و توسعه پایدار، جلب مشارکت مردمی در حفاظت و بهره برداری . رودخانه ها و تالاب ها، کاهش خطرات و خسارات ناشی از سیل، نظام مند کردن فرآیند آزادسازی اموال و اجرای یکنواخت قانون در سراسر کشور، ارتقای بهره وری فعالیت های بنگاه ها و تقویت و ارتقای دانش عمومی و اختصاصی از جمله سیاست های این سازمان است. وزارت نیرو در مدیریت رودخانه های کشور.

مدیرکل دفتر توسعه، بهره برداری و اعزام سامانه های فنی برق در خصوص میزان لایروبی انجام شده توسط وزارت نیرو در سال گذشته و تأثیر آن در کاهش خسارات سیل اظهار داشت: بر اساس قوانین موجود. و مقررات، دستور بهره برداری از رودخانه ها در برنامه کاری وزارت نیرو گنجانده شده است، علت وقوع سیلاب ها از دست دادن شرایط طبیعی آنهاست، اما ایمن سازی مراکز مسکونی در برابر سیل موضوعی است که باید توسط مسئولان شهری انجام شود. . و امانت های روستایی در قالب طرح های مصوب وزارت نیرو با رعایت قوانین جاری کشور.

کاهش چشمگیر خسارات جانی و مالی ناشی از سیل در سال های اخیر

عبادی با بیان اینکه وزارت نیرو طی چند سال گذشته به طور متوسط ​​350 کیلومتر عملیات لایروبی و 100 کیلومتر عملیات ساماندهی در رودخانه های اولویت دار کشور توسط وزارت نیرو با همکاری شهرداری ها و دهیاری ها انجام داده است، گفت: حتی مشارکت از بخش خصوصی این وزارتخانه پس از سیلاب فروردین 1397 با وجود تمامی محدودیت‌های مالی و ماشین‌آلاتی طی سال‌های 1397 بالغ بر 5435 کیلومتر لایروبی (4 برابر میانگین عملکرد سالانه سالانه) و 460 کیلومتر عملیات سازمانی انجام داده است. -1401. با اقدامات انجام شده در سال های اخیر شاهد کاهش چشمگیر خسارات جانی و مالی ناشی از سیل نسبت به سال های گذشته بوده ایم.

وی در خصوص استفاده از فناوری ها و روش های پیشرفته برای لایروبی رودخانه ها خاطرنشان کرد: فناوری های جدید عمدتاً با هدف شناسایی بستر رودخانه معرفی می شوند. بستر رودخانه ممکن است به دلایل طبیعی یا مصنوعی مورد هجوم و انسداد قرار گیرد، بهترین تکنولوژی یا تکنولوژی آن خواهد بود که بستر رودخانه را به حالت طبیعی خود برگرداند. در غیاب فناوری های هیدرولیک، آزادسازی بستر و لایروبی در دسترس ترین گزینه ها در مقاطع مسدود شده در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: لایروبی در مقیاس بزرگ اغلب با استفاده از دستگاه شناور مخصوصی به نام لایروبی انجام می شود. لایروبی ها در اندازه ها و اشکال مختلفی تولید می شوند، از یک جرثقیل چنگکی ساده روی یک بارج شناور گرفته تا کشتی های لایروبی پیشرفته تر مانند لایروبی های مکش قیفی و لایروبی های مکش کاتر. لایروبی ها به سه گروه مکانیکی، هیدرولیکی و ویژه طبقه بندی می شوند و با توجه به میزان و حجم رسوب مورد استفاده قرار می گیرند. به گونه ای که می توان از لایروبی هیدرولیک در رودخانه های دائمی و بزرگ مانند کارون و از لایروبی های مکانیکی (مانند بیل مکانیکی) در رودخانه های دیگر استفاده کرد.

وی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه گفت: برای برآورد صحیح میزان رسوب قابل لایروبی، فواصل مورد نیاز لایروبی را به طور دقیق شناسایی کرده و روش بهینه و پایدار لایروبی را طبق تقویم سالانه تعیین کنید. در طول مسیر رودخانه می توان از فناوری های مدرن مانند هوش مصنوعی استفاده کرد.

وی بزرگترین چالش در بحث لایروبی رودخانه ها را نداشتن دانش و تجربه کافی در نظرات مردمی عنوان کرد و افزود: لایروبی یکی از مجموعه اقدامات لازم برای حفاظت از رودخانه ها و هدایت جریان سیلاب است که عمدتاً در رفع انسدادهای ایجاد شده است. . در مسیر تخلیه رودخانه به پایانه ممکن است به سمت دریا یا خود تالاب باشد، اما انجام پروژه های لایروبی بدون انجام مطالعات و تحقیقات لازم تغییرات مورفولوژیکی مانند تهدید سازه ها و تاسیسات نزدیک رودخانه و منفی را ایجاد می کند. تاثیرات محیطی. پیامدهایی مانند تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه های آبی و غیره. و شاید در برخی موارد نتایج مطالعات بی اثر بودن لایروبی را اعلام کند.

لایروبی به تنهایی تضمین کننده حذف خطر سیل نیست

وی با بیان اینکه بررسی موضوع کنترل سیلاب در رودخانه های کشور نشان می دهد که اجرای عملیات لایروبی به تنهایی ضامن رفع خطر سیل نیست، گفت: علاوه بر اجرای عملیات لایروبی، اقدامات تکمیلی لازم است. اقداماتی مانند اجرای طرح های انحراف سیل، ایمن سازی مراکز جمعیتی، انسداد مسیرهای آب، رهاسازی دارایی های مستقر در بستر رودخانه، اجرای طرح های حوضه آبریز در حوضه آبریز، تقویت سیستم های هشدار سیلاب، رعایت ساخت و ساز و مقررات ضد سیل در مراکز پرجمعیت و … به منظور مدیریت سیل در کشور در قالب طرح جامع.

مدیریت رودخانه سالانه به 6 میلیارد تن اعتبار نیاز دارد

مدیر کل دفتر توسعه سیستم فنی، بهره برداری و اعزام نیروگاه برق آبی به تامین منابع مالی برای لایروبی مستمر رودخانه ها اشاره کرد و گفت: به منظور لایروبی مستمر و ساماندهی رودخانه های اولویت دار سالانه یک مبلغ اعتبار در نظر گرفته می شود. تا 6000 میلیون تومان نیاز است که 5 درصد آن توسط مراجع ذیصلاح تامین و تخصیص می یابد.

عبادی با بیان اینکه با توجه به مشاغل موجود و امکان توسعه آنها، این سوال مطرح است که چگونه می توان شرایط متعادل ایجاد شده پس از لایروبی و بازگشایی مشاغل را حفظ کرد و یادآور شد: بهترین اقدام در این زمینه جلب مشارکت مردمی است. مردم در حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها، توافق بر ایجاد کاربری‌های سازگار با اکوسیستم رودخانه در قالب کاربری‌های عمومی و ضروری برای مناطق، مشروط به سازگاری با اکوسیستم رودخانه‌ای است که آب را تهدید نمی‌کند. کیفیت، ضمن جلوگیری از بهره برداری افراد از این زمین ها، به بهترین نحو ممکن از آن ها استفاده کند.

وی افزود: علاوه بر اینکه اراضی بستر رودخانه انفال محسوب می شود و با توجه به اینکه هر فردی حق بهره برداری از اراضی بستر رودخانه و حریم را دارد، استفاده شخصی افراد و مالکیت این اراضی موجب تضییع حقوق می شود. از دیگران. از این رو، بر اساس مواد 7، 8 و 10 آیین نامه مربوط به حریم و بستر رودخانه، قانونگذار به وزارت نیرو اجازه استفاده از بخش هایی از زمین رودخانه را در قالب قرارداد اجاره بستر به صورت قراردادی داده است. سند رسمی بهره برداری از اراضی تحت مالکیت دولت مشروط به ارائه شرایط فنی برای عبور آبهای سیلابی در قالب قرارداد اجاره تخت. عبادی افزود: علاوه بر فعال سازی تشکل های مردمی مناطق برای مشارکت در اجرای طرح های سازمانی و یا ایجاد کاربری های جدید، از دیگر اقدامات تعاملی در این زمینه، نمونه موفق آن استفاده از ظرفیت تمن ها برای گشایش و آزادسازی است. متصرفات کشف رود که در شهر مشهد است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30931

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.