روز قبل در جلسه همایش ملی صادرات، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از شرمساری رئیس بانک مرکزی گرفتار شد. محمدرضا پورابحیمی طی سخنانی اعلام کرد که تراز تجاری کشور برای اولین بار به تراز منفی شش میلیارد دلاری رسیده است. از متن سخنان وی مشخص است که رئیس کمیسیون اقتصادی این آمارها را تاثیری بر محدودیت های بانک مرکزی برای صادرکنندگان نمی داند.

به گفته پورابراهیمی سختگیری بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان باعث شده فعالان باتجربه صادراتی کشور از این سناریو صرف نظر کنند و هدایای خود را به کشور تقدیم کنند. سختگیری بانک مرکزی باعث شده تا صادرات در حد انتظار مجلس نباشد و از طرفی به راحتی و به سرعت به تقاضای وارداتی واردکنندگان پاسخ داده نشود و صف طولانی تخصیص نیز حکایت از مشکل در واردات دارد. فرآیند تامین ارز

وقتی صادرات مشکل می شود، تولیدکننده عقب نشینی می کند و تقاضای واردات افزایش می یابد که در شرایطی که دلار به خوبی کنترل می شود، تقاضای واردات را افزایش می دهد و مشکلات تخصیص ارز را تشدید می کند. به عنوان مثال، تولیدکنندگان گوشت قرمز از نحوه تامین ارز برای نهاده های دامی شکایت دارند. تولید ملی مختل شده است. از سوی دیگر میزان واردات گوشت قرمز برای تعادل عرضه و تقاضا کافی نیست و در نتیجه چنین اتفاقی قیمت گوشت افزایش چشمگیری داشته است که برخی تحلیلگران آن را ناشی از مشکلات طرف عرضه می دانند. پیشنهاد.

اهمیت این افزایش قیمت در اقتصاد و دلار چیست؟

در سال 1398 که بورس اوراق بهادار تهران رشد زیادی کرد و به طور قابل توجهی از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت، بسیاری از تحلیلگران آن را عامل تورم در سایر کالاها و بخش ها اعلام کردند، زیرا مدعی شدند زمانی که یک بخش رشد قابل توجهی داشته باشد، سایر بخش ها نیز با رشد قابل توجهی روبرو خواهند شد. با خودش می آورد. اکنون در شرایطی که تورم در برخی بخش‌ها مانند مسکن، گوشت و … به دلیل اختلال در عرضه بالاست، این تورم به بخش‌های دیگر منتقل شده و به عنوان عاملی برای افزایش تورم در بخش‌های دیگر عمل می‌کند.

در چنین شرایطی، هر چه قیمت دلار کنترل شود، به دلیل سرکوب قیمت های داخلی، صادرات تضعیف می شود و تقاضا برای واردات افزایش می یابد، که تراز تجاری را تحت فشار قرار می دهد، منابع ارزی را تهدید می کند و دلار را مانند فنر متراکم فشرده می کند. ، که بالاخره روزی از دست بازارساز خارج خواهد شد.

حرکت مخالف حباب درهم و حباب سکه.

با وجود رشد قابل توجه اونس طلا در سطح جهان، قیمت دلار در روز گذشته همانند مدت مشابه هفته قبل کاهش یافت و اثر افزایش ارزش اونس طلا بر قیمت ارزها را خنثی کرد. و طلا حباب ارز در کانال 17 درصد قرار دارد و تنها یک درصد با کمترین سطح حباب در 6 ماه گذشته فاصله دارد.

سکه امامی در حوالی حمایت 28 میلیون و 400 هزار تومانی قرار دارد که با توجه به سطح حباب ممکن است مورد استقبال خریداران قرار گیرد. مقاومت روانی 29 میلیون نفر اولین سد در برابر ارز است.

هفته گذشته حضور دلار در کانال 49 هزار تومان ثابت نماند و حباب دلار و درهم افزایش یافت. اکنون با افزایش حباب درهم امروز، انتظار حمایت در محدوده قیمت فعلی برای امروز وجود دارد.

ارزش معاملات کوچک بی روح است.

در حالی که بازار سرمایه عاری از سرمایه واقعی است و ارزش معاملات خرده‌فروشی ضعیف‌تر از حد انتظار است، اخبار مثبت همچنان به بازار می‌رسد. گروه پالایشگاهی و عشایر فولاد گزارش های خوبی را به کدال ارسال کردند که در کنار سایر سهامی که نسبت سود به قیمت پایینی دارند، جذابیت آنها را برای سهامداران افزایش می دهد. اما این گزارش ها زمانی به بازار ارسال می شود که ارزش معاملات کوچک همچنان ضعیف است و عمری برای افزایش شاخص کل ندارد.

خطر جنگ، سیاست های کنترل و مداخله در بازار، قیمت گذاری اجباری و غیره. رشد مناسب بازار سرمایه را متوقف کرده اند و حرکت شاخص متناسب با ارزش ذاتی بازار سرمایه نیست. برای صعود بورس باید ارزش معاملات خرد بهبود یابد و طلسم شاخص کل در مقابل مقاومت دو میلیون و 40 هزار واحدی شکسته شود تا حرکت بازار سرمایه بهتر شود. .