• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

کشاورزی دست خالی/ نیمی از تراکتورهای کشور بازنشسته شدند

  • کد خبر : 32361
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کشاورزی دست خالی/ نیمی از تراکتورهای کشور بازنشسته شدند

اکوایران: آمار رسمی مرکز صنایع و مکانیزاسیون کشاورزی ایران حاکی از خرابی نیمی از تراکتورهای کشور است. اما وزارت امنیت معتقد است که تا زمانی که نیاز به واردات تراکتور نشان داده نشود; واردات ممنوع است. علاوه بر این باید نشان داد که تولیدکنندگان ملی ظرفیت تولید در کشور را ندارند.

اخبار اقتصادی، بر اساس اطلاعات رسمی مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ایران، در کشور در حال حاضر (۱۴۰۲) بیش از ۵۵ درصد از ۶۱۰ هزار تراکتور موجود در بخش کشاورزی فرسوده هستند. این بدان معناست که بیش از 300000 تراکتور فرسوده وجود دارد. به همین دلیل باید واردات وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، کشور سالانه به 2200 دستگاه کمباین نیاز دارد در حالی که به گفته کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر 800 تا 1000 دستگاه کمباین است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور خاطرنشان کرد: از مجموع ظرفیت تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور، بخش باغبانی 11 میلیون تن، بخش کشاورزی 28 میلیون تن، دامپروری 22 تن است. میلیون تن، بخش شیلات 4 میلیون تن و خوراک دام و طیور 23 میلیون تن، شامل 4 میلیون تن سردخانه و 2 میلیون تن کود است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: این میزان ظرفیت در 15 هزار واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور است.

ذوالفقاری با اشاره به عدم اجرای صحیح قانون استخراج در کشور گفت: این روند باعث سردرگمی ذی نفعان شده است. ادمین، امکانات، و پشتیبانی همه باید دور هم جمع شوند تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم.

وضعیت تراکتورهای ایران

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، بر اساس گزارش های استانی در ترم سال 1402، تعداد 436 طرح با ظرفیت جذب 3 میلیون و 900 هزار تن مواد اولیه با سرمایه گذاری 116 هزار و 688 میلیارد تومب انجام شد. ایجاد اشتغال برای حدود 7 هزار نفر در حال انجام است که تعداد 6 نفر این طرح در کارگروه به مبلغ 3327 میلیارد ریال تصویب و به اپراتور بانکی ارسال شد.

در زمینه کاشت بذر 70 درصد با نشاءکار انجام می شود و با احتساب این موضوع حدود 90 درصد شالیزارها برنج را با کمباین برداشت می کنند. به گفته ذوالفقاری، ناوگان نشاء و دروگر برنج در وضعیت خوبی قرار دارد.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با اشاره به اینکه از مجموع 10 میلیارد تن اعتبار برای مکانیزاسیون؛ 14 درصد مربوط به حوزه دام و طیور است، تصریح کرد: در جلسه ای مقرر شد 23 درصد از تسهیلات برای تامین و تجهیز دامداری ها استفاده شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32361

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.