به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت دلار در اوایل تیرماه رشد کرد زیرا در آن زمان هرگونه توافق ایران و آمریکا تکذیب شد و اعلام شد که هرگونه توافقی بین دو کشور باید در مجلس نمایندگان تصویب شود.

در ادامه شورش گروه واگنر در روسیه بازار فارکس ایران را تکان داد. پس از جنگ در اوکراین، روسیه به یکی از شرکای ایران تبدیل شده است و تحریم های غرب ایران و روسیه را برای دوری از تحریم ها به هم نزدیک کرده است. چنین شورشی در متحد نگرانی ها در بازار فارکس هیجان زده و قیمت دلار افزایش دادن

استراتژی آمریکا علیه ایران در این مدت دیپلماسی و فشار بوده است. یعنی همزمان که مذاکرات باعث افزایش فشار بر ایران می شد، بنابراین تناقض اخبار گاهی باعث می شد دلار احساس بلاتکلیفی کند.

البته اتفاقاتی هم افتاد که به بدبینی ها نسبت به آینده دلار دامن زد. اولین خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها تا 7 هزار تومان بود که دولت از انجام آن ابایی نداشت، برخی تحلیلگران اطمینان دادند که چنین اصراری از سوی دولت نشان از وجود مشکلات جدی بودجه ای دارد.

خبر انتشار بخشی از نقدینگی این پول از چشم معامله گران دور نماند و معامله گران هشدار دادند که با این حجم پول پرقدرت، هرگونه خبر منفی می تواند تاثیر بسزایی در بازار داشته باشد.

یک شرط مختلط برای پایان فرود

تحقیقات حباب درهم نشان می دهد که درهم کمترین و بالاترین قیمت ماهانه را در دو روز متوالی ثبت کرده است.

اما تحلیل روند حباب درهم نشان می دهد که تعداد حباب های درهم طی ماه جاری افزایش یافته است، در حالی که میانگین حباب درهم در دهه اول تیرماه 587 تومان بوده که این میانگین در دهه دوم به 757 تومان و در دهه سوم به 803 تومان رسیده است. که در حال حاضر نشان می دهد که معامله گران درهم در برابر کاهش بیشتر مقاومت می کنند و اگر حباب درهم به روند نزولی بازنگردد، محدوده های فعلی ممکن است پایین ترین قیمت درهم باشد و کاهش بیشتر دلار را متوقف کند.

حباب ارز سقوط کرد

با این حال، در معاملات ارزی، شرایط تصویر حباب و روند به هم ریخته است حباب سکه در این ماه کاهش یافت.

IMG_20230723_064313_116

نوسانات ارز در این ماه و فاصله سقف و کف افزایش یافته است حباب سکه در این ماه بالای 6 درصد، کاهش معاملات و کاهش انتظارات بازار ارز، انتظارات در بازار سکه نیز کاهش یافته است. حباب ارز از سقف حدود 23 درصد به کف 16.8 درصد نوسان کرد و در نهایت در محدوده 17.4 درصد به کار خود پایان داد.

بازار در ماه جولای متضرر شد

بررسی‌های معاملات فارکس و طلا نشان می‌دهد که قیمت‌ها در یک ماه کاهش یافته است، به طوری که دلار آزاد و طلای مذاب در ماه گذشته کمتر از 1 درصد عملکرد منفی داشته‌اند.

قیمت سکه در پایان تیرماه نسبت به آخرین روز خرداد تغییری نداشت و بازدهی سکه در تیرماه صفر است، اما تحلیل رفتار ربع سکه نشان می دهد که ربع سکه بیشترین ضرر را به صاحبان خود وارد کرده است و صاحبان ربع سکه در تیرماه متحمل زیان شش درصدی شدند.