• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

کاهش «محرکان تورم» به رکورد رسید

  • کد خبر : 39660
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کاهش «محرکان تورم» به رکورد رسید

اکوایران: رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود به کاهش تورم تولیدکننده یا همان شاخص پیش بینی تورم اشاره کرد. بر اساس رقم اعلام شده از سوی وی، این نرخ به کمترین میزان خود از سال 1378 تاکنون رسیده است.

اخبار اقتصادی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی ارقامی از شاخص های مهم اقتصادی و پولی را ارائه کرد. بر اساس اظهارات اخیر وی، نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ماه به کمتر از 2.5 درصد رسیده است. این در حالی است که بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی، این نرخ در فروردین ماه 23.8 درصد بوده است. این کاهش باعث شده است که تورم نقطه ای پیشران به کمترین میزان خود از ژوئن 2019 تاکنون برسد.

تورم تولیدکننده نشان می دهد که هزینه تولید کالا و خدمات در مبدأ تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چند درصد تغییر کرده است. به همین دلیل معمولاً افزایش این نرخ منجر به افزایش تورم مصرف کننده و کاهش آن منجر به کاهش تورم مصرف کننده می شود. بنابراین تورم تولیدکننده را پیش بینی کننده تورم یا محرک تورم نیز می نامند.

تنها اوج تورم در 4 سال گذشته

تورم تولیدکننده یک شاخص کلیدی است که ماهانه یا فصلی، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه می شود. برآورد نقطه ای این شاخص حاکی از آن است که قیمت کالاها و خدمات پشت درب کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به ماه مشابه سال قبل چند درصد تغییر کرده است. کاهش این نرخ اگرچه همچنان مثبت است، اما نشان می دهد که قیمت کارخانه یا همان قیمت تمام شده تولید محصولات افزایش یافته است، اما این افزایش نسبت به ماه قبل با سرعت کمتری رخ داده است. هر زمان که این شاخص منفی شود نشان دهنده کاهش قیمت ها نیز می باشد.

روند چهار ساله این شاخص نشان می دهد که بیشترین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در این دوره 103 درصد بوده است که مربوط به اردیبهشت 1400 است که به نظر می رسد عوامل متعددی منجر به این جهش تورمی شده است.

به عنوان مثال سال گذشته اقتصاد کشور با بحران ارزی مواجه شد و پس از آن شیوع ویروس کرونا با ایجاد محدودیت در حمل‌ونقل بین‌المللی باعث اختلال در کار کارخانه‌های تامین مواد اولیه شد. به همین دلیل با شروع تابستان 1400 این نرخ کاهش یافته و روند نزولی به خود گرفته است. بالاترین تورم تولید در سال گذشته 40.7 درصد بود که مربوط به ماه آوریل است. متعاقباً این نرخ به آرامی کاهش یافت تا اینکه در ماه مارس به 24.5 درصد کاهش یافت.

آوریل رکورد آوریل را شکست

آمارهای مربوط به تورم تولیدکننده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ارائه می شود. آخرین آمار رسمی منتشر شده برای این شاخص مربوط به گزارش تورم تولیدکننده فروردین ماه بانک مرکزی است. بر اساس این گزارش تورم نقطه ای در فروردین ماه 23.8 درصد بوده که یک رکورد محسوب می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در همایش سیاست های پولی و اقتصادی اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ماه نیز کاهش یافت و به 23.3 درصد رسید. در این صورت رکورد آوریل شکسته شده و این نرخ به کمترین میزان خود از ژوئن 2019 رسیده است.

کاهش تورم تولیدکننده از آن جهت حائز اهمیت است که به دلیل ماهیت «پیش‌بینی‌کننده» خود می‌تواند بر تورم مصرف‌کننده تأثیر بگذارد و نرخ افزایش قیمت‌های پرداختی خانوارها را کاهش دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39660

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.