به گزارش اخبار اقتصادی، با شروع معاملات در بازارهای جهانی، بازار اونس طلا با افت نسبی قیمت مواجه شد و در نتیجه ارز نیز در بازار آزاد و مبادلات کالاهای اساسی تحولات مثبتی را تجربه نکرد. این موضوع باعث شد چندین نماد گواهی سپرده سکه بر روی تابلوی معاملات بیفتند.

در این روز و تا زمان انتشار این گزارش قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد در محدوده 49 هزار و 750 تومان قرار داشت که نسبت به روزهای گذشته تغییرات عمده ای را نشان نمی دهد. این امر باعث شده تا در تمامی بازارهای متاثر از قیمت ارز در روزهای اخیر رشد قیمت قابل توجهی نداشته باشیم، البته با تفاوت. در آن روز قیمت سکه در بازار آزاد کاهش یافت و توانست قیمت گواهی سپرده سکه را با خود به روند نزولی برساند.

بر این اساس روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۰.۱۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود. اما در بورس کالا گواهی سپرده ارز جدید طراحی شده در خزانه بانک رفاه 1 درصد کاهش یافت. همین امر باعث شد تا قیمت ارز مذکور به زیر 28 میلیون تومان کاهش یابد و روی 27 میلیون و 978 میلیون تومان متوقف شود. به عبارتی هر واحد از دارایی قابل معامله ارزی در بورس کالا 279 هزار تومان قیمت گذاری شده است. بر این اساس نماد ذکر شده به عنوان پرمعامله ترین نماد گواهی سپرده سکه در بورس کالا در کنار نماد سکه بانک آتی تنها نمادی بود که قیمت آن زیر سقف روانی 28 میلیون تومان معامله شد و سایر نمادها معامله شدند. بالاتر از محدوده ذکر شده

این در حالی است که قیمت اوراق گواهی سپرده و قیمت سهام در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا نیز با افت حدود یک درصدی مواجه شد. بر این اساس قیمت ها در انتظار معاملات روز بعد بودند و در آن روز نمادهای «طلا»، «عیار» و «عنبر» به ترتیب 0.97، 1.08 و 1.46 درصد افت قیمت داشتند. به نظر می رسد علت کاهش نسبی قیمت شمش طلا در شرایط ثبات قیمت دلار، شروع منفی معاملات در بازارهای جهانی و همچنین افزایش انتظارات سیاسی در راستای پایبندی به برنامه هسته ای ایران باشد. با احزاب غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا برخورد کند. پیش بینی می شود در صورت تداوم جو فوق الذکر در روزهای آتی شاهد روند نزولی آرام و مستمر در بازار طلا باشیم.