به گزارش اخبار اقتصادی، فعالان بازار کالا با محوریت معامله گران فلزات آهنی و غیرآهنی منتظر مشخص شدن وضعیت نکول یا بازپرداخت بدهی کانتری گاردن در بلاتکیلفی هستند که این امر باعث شده تا با احتیاط بیشتری معامله کنند; به این ترتیب نوسان قیمت فلزات در روزهای اخیر منتهی به چهارشنبه 27 مهرماه محدود شده است.

حمایت بانک خلق چین از کارگران فولاد

فولاد در معاملات آتی بورس شانگهای در روز چهارشنبه 18 اکتبر با قیمت 3624 یوان معامله شد. در حالی که عملکرد قیمت هفتگی این محصول یک درصد مثبت بود. در دوره ماهانه نرخ آن 5.5 درصد کاهش یافت.

در حالی که ترس از نکول کانتری گاردن، به عنوان بزرگترین توسعه دهنده املاک چین، باعث شده تا فعالان بازار فلزات با احتیاط بیشتری معامله کنند. بانک خلق چین با اجرای سیاست های پولی انبساطی به دنبال تحریک بازارها است.

پس از آنکه کانتری گاردن هفته گذشته احتمال عدم پرداخت بدهی 15 میلیارد دلاری خود را اعلام کرد که سررسید آن در روز چهارشنبه 18 اکتبر است. بانک خلق چین (PBoC) در آخرین تلاش خود برای تحریک تقاضای مصرف کنندگان چینی و کاهش تاثیر اخبار سقوط احتمالی کانتری گاردن، از تزریق 289 میلیارد یوان به سیستم مالی این کشور خبر داد. این اقدام تلاشی برای محدود کردن تهدید نکول از بزرگترین پهپاد املاک و مستغلات چین و تأثیر آن بر سایر بخش‌های تولیدی چین بود.

در حالی که تلاش های بانک خلق چین مانعی در برابر جریان نزولی ایجاد شده در بازارها ایجاد کرد. اما فعالان بازار ترجیح می دهند تا زمانی که نتیجه بدهی کانتری گاردن مشخص نشود، با احتیاط بیشتری معامله کنند.

این بحران به دنبال چینی هاست

کانتری گاردن زمانی بزرگترین توسعه دهنده املاک و مستغلات چین بود. در زمان بحران املاک و مستغلات در چین، این شرکت سالم تلقی می شد. اما طولی نکشید که اورگراند با چالش هایی روبرو شد. البته برآوردها حاکی از آن است که بدهی کانتری گاردن 59 درصد کل بدهی اورگراند است. گفته می شود که اورگراند بزرگترین بدهکار در بین توسعه دهندگان املاک و مستغلات در جهان است. برای مقایسه Evergrande و Country Garden می توانید تعداد پروژه هایی را که این دو شرکت در حال اجرا هستند بررسی کنید. کانتری گاردن در حال اجرای بیش از 3000 پروژه ساخت خانه در چین است. در حالی که تعداد پروژه های شرکت اورگرند 800 پروژه بود.

مسئولان کانتری گاردن بارها اعلام کرده اند که «تحویل درب منزل» اولویت اصلی این شرکت است. در شرایط فعلی با توجه به سررسید اوراق این شرکت و احتمال نکول آن، رگولاتورها و خریداران مسکن در چین به دقت تحولات این شرکت را دنبال می کنند. چالش تامین نقدینگی، ادامه پروژه های خانه سازی این شرکت را چالش برانگیز می کند.

اگر این شرکت چینی مجبور به نکول در پرداخت های خود شود، نه تنها بازار املاک و مستغلات در چین با التهاب بیشتر می شود، بلکه احتمال ناآرامی های اجتماعی نیز وجود دارد. در عین حال، این عدم رعایت مانعی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام ساخت مسکن در چین است. در صورت نکول کانتری گاردن، برخی از خریداران مسکن در چین احتمالا از پرداخت اقساط خود خودداری می کنند و این امر ادامه پروژه های ساخت خانه در چین را دشوارتر می کند. تداوم بحران شرکت های توسعه املاک در چین باعث افت قیمت مسکن در این کشور شده است. داده های بخش خصوصی نشان می دهد که قیمت مسکن در کلان شهرهای چین مانند شانگهای 15 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، گزارش بلومبرگ حاکی از کاهش 50 درصدی قیمت مسکن در شهرهای درجه دو و سه چین است.