به گزارش اخبار اقتصادی، در مهرماه امسال بازار سهام با رکود شدید معاملاتی و ادامه خروج پول واقعی از موقعیت های سرمایه گذاری سهام مواجه بود. کاهش تراز شاخص های اصلی بورس در مهرماه در حالی رخ داد که روند معاملات بورس در سه ماهه دوم سال 1402 با نوسانات محسوسی همراه بود.

تابستان امسال با روند نزولی ارزش معاملات خرد آغاز شد. با خروج پول واقعی در دو ماهه نخست تابستان امسال، بریاند شاخص های سهام منفی را ثبت کرد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تا سطح 1.9 میلیون واحد سقوط کرد. این در حالی است که تا پایان شهریورماه شاخص کل از سقف مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی عبور کرد.

پیشرو در صنعت خرده فروشی و صنعت حمل و نقل.

در بین 30 صنعت برتر بورس اوراق بهادار تهران، 16 صنعت نسبت به شاخص کل بازدهی بالاتری داشتند و 14 صنعت نسبت به عملکرد شاخص هم وزن عملکرد ضعیف تری را به ثبت رساندند. در میان صنایعی که بهترین عملکرد را در ماه اکتبر داشتند؛ شاخص صنعت خرده فروشی با رشد 14.7 درصدی بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد و پس از آن صنعت حمل و نقل با 6.2 درصد افزایش تراز در رتبه دوم قرار گرفت.

شاخص صنعت تولید انبوه و شاخص صنعت کانی های غیرفلزی به ترتیب با رشد 3.2 درصد و 0.6 درصد در رتبه های زیر قرار گرفتند. سرمایه گذاری صنعتی و صنایع چند رشته ای تجاری نیز از جمله صنایع سنگینی هستند که نسبت به عملکرد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از رشد تراز بیشتری برخوردار بودند.

فرآورده های نفتی و صنعت خودرو محورهای شاخص کل در مهرماه هستند

در میان ۱۴ صنعتی که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شاخص هم وزن بورس تهران داشتند؛ شاخص صنعت رادیو با 14.9 درصد افت نسبت به پایان شهریور ضعیف ترین عملکرد را به ثبت رساند. پس از صنعت رادیو، صنعت کاشی و سرامیک با افت ترازنامه 11 درصدی و صنعت فنی مهندسی با سود دهی 10.2 درصد بیشترین افت را در این ماه تجربه کردند.

در میان شاخص‌های صنعتی که در این ماه نسبت به شاخص هم وزن عقب ماندند. فرآورده های نفتی، خودروسازی و قطعه سازی و صنعت سیمان از سنگین ترین صنایع بورس تهران هستند. با چالش هایی که این اتفاق به وجود آورد، مهر به ماه راکد معاملات سهام تبدیل شد و فعالان بورس با اخبار جدید وارد جایگاه های جدیدی شدند.

020803