به گزارش اخبار اقتصادی؛ قرارداد اختیار معامله یکی از انواع قراردادهای بازار مشتقه است. این قرارداد مبتنی بر یک دارایی اساسی است که معمولاً یک سهم است. مورد مذاکره است. اوراق اختیار معامله سررسید مشخصی دارند و قیمت این اوراق تا پایان سررسید در محدوده مشخصی شناور است.

تغییرات قیمت اوراق اختیار معامله از روند قیمت دارایی پایه حاصل می شود و ارزش گذاری گزینه ها با استفاده از ارزش دارایی پایه محاسبه می شود.

قرارداد اختیار معامله چیست؟

در ادبیات مالی، اصطلاح «اختیار» به حق منفعتی اشاره دارد که مالک در استفاده از آن آزاد است. قرارداد اختیار معامله نیز به قراردادی گفته می شود که شامل حق یک دارایی پایه است.

اجاره با اختیار خرید چیست؟

این حق بهره می تواند خرید دارایی در سررسید با مبلغ معینی باشد که به آن اختیار خرید می گویند و یا می تواند فروش دارایی در سررسید با مبلغ معینی باشد که به آن اختیار فروش می گویند.

گزینه تماس و گزینه قرار دادن

شباهت بین اختیار خرید و فروش در این است که دارنده هر دو گزینه می تواند با توجه به سود اوراق، تصمیم به اعمال آنها در انقضا بگیرد و اگر در زمان انقضا اعمال شوند، زیان بیشتری از قیمت اوراق متحمل خواهند شد. ارتباط؛ منطقا هیچ پاداشی اعمال نمی شود.

امکان فراخوان و قرار دادن سهام برای داشتن تاریخ انقضا مشخص، قیمت اعتصاب دقیق و قیمت بازار؛ آنها شبیه یکدیگر هستند، اما موقعیت خریدار و فروشنده هر یک از گزینه های فراخوانی و فروش، چهار موقعیت سرمایه گذاری اختیاری را ایجاد می کند که هر کدام شامل سود و زیان خاصی برای سرمایه گذار خواهد بود.

معیارهای ارزیابی مالی چیست؟

موقعیت های سرمایه گذاری در دسترس برای تجارت

هر گزینه دو طرف دارد: خریدار و فروشنده. به عنوان مثال: شخصی قرارداد اختیار معامله را به قیمت اختیار معامله به خریدار این اوراق می فروشد و در واقع قول داده است که در صورت تمایل خریدار، در تاریخ انقضا، دارنده اوراق اختیار معامله می تواند تعداد معینی از اوراق را خریداری کند. سهام فروشنده اوراق قرضه به قیمت مشخص. در اختیار فروش، خریدار وارانت می‌تواند تعداد مشخصی از سهام را در زمان انقضا به فروشنده وارانت به قیمت مشخصی بفروشد. این چهار موقعیت سرمایه گذاری شامل معاملات سود و زیان مختلف است که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

موقعیت خریدار اختیار خرید یکی از ضررهای محدود و سود نامحدود است. موقعیت فروشنده اختیار خرید نیز یکی از زیان های نامحدود و سود محدود است. موقعیت خریدار و فروشنده گزینه های فروش نیز در سود و زیان محدود است. ترکیب گزینه‌های معاملاتی در انقضاها و موقعیت‌های معاملاتی مختلف و سایر دارایی‌ها، مانند دارایی‌های پایه، منجر به شکل‌گیری استراتژی‌های معاملاتی اختیار معامله می‌شود. این استراتژی‌ها معمولاً با هدف پوشش ریسک انجام می‌شوند. اگرچه همیشه در معاملات نوسان ساز و آربیتراژور وجود دارد.