به گزارش اخبار اقتصادی، فردا چهارشنبه آخرین روز کاری بازار سهام است اسناد مهم، اسناد ارزشمند تهران در نیمه اول 1402 و بهره وری است بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای امسال تاکنون حدود 7 درصد ثبت شده است. اما رفتار بازار در سه سال اخیر چندان جالب نیست. فعالان بازار بر این باورند که کنترل شاخص طی چند ماه گذشته و تشدید بی اعتمادی به بازار از جمله عواملی است که جذابیت بازار را با مشکل مواجه کرده و فعالیت در بازار سرمایه را کسل کننده کرده است.

ارزش معاملات امروز 2400 میلیارد تومان برای معاملات در بازار نقدی است. تبادل و در مجموع می توان به رقم 4300 میلیارد تومان برای کل بازار اشاره کرد. شاخص عمومی همچنین با وجود منفی بودن و افت 5 هزار واحدی؛ اما باید گفت که شاخص تغییرات عمده ای نداشته است.

نمادها زنان و فولاد نمادهایی بودند که بازار را مثبت کردند و شپنا، بانک ملت، پارس و شتران که در روزهای گذشته نقش مثبتی در بازار داشتند، حالا در سمت منفی ظاهر شدند و بازار را قرمز کردند.

ارزش معاملات پایین

طبیعتا ارزش معاملاتی گروه های بورسی پایین بود، بنابراین گروه خودروسازی فقط 258 میلیارد تومان ارزش تجاری نیاز بود. گروه فلزات پایه همچنین با ارزش معاملاتی 243 میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار گرفت که برای این گروه ها که به عنوان رهبران بازار نیز شناخته می شوند بسیار پایین است.

سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: سپرده گذاری مرکزی در هفته چهارم شهریور ماه بیش از ۷.۹ میلیارد تومان سود از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران واریز کرد.

کاظمی معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفت: خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 درصد افزایش تولید خودروهای شاهین را داشته است.

مرتضی چاشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف تسهیل، تسریع و کاهش هزینه های تامین مالی شرکت ها، دستورالعمل جدید انتشار اوراق با استفاده از رتبه بندی اعتباری و بدون استفاده از ضامن را در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال جاری تصویب و ابلاغ کرد.

از جمله تغییرات مثبت بخشنامه جدید با توجه به مقررات قبلی، افزایش سقف تامین مالی برای شرکت‌های بدون استفاده از ضمانت‌نامه و همچنین اعطای تخفیف بیشتر به میزان ضمانت نامه مورد نیاز در موارد مذکور است. ضمانت برای تضمین اوراق قرضه استفاده می شود.

ایسنا همچنین نوشت: دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نقل قول منتشر شده از سوی رئیس جمهور در برخی شبکه های خبری مبنی بر تمایل ایران به مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در چارچوب اجلاس سازمان ملل را تکذیب کرد.

بررسی فنی شاخص کل سهام تهران

شاخص بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 120 هزار واحد رشد داشته است که تقریباً 7 درصد بازدهی شاخص را نشان می دهد. شاخص در ماه های اخیر بدترین وضعیت را تجربه کرده است و سکوت ارزش قابل معامله نشان از بی اعتمادی به بازار دارد. عملکرد سه سال اخیر شاخص نیز دلگرم کننده نیست و نباید انتظار زیادی از بازار داشت چرا که فردا چهارشنبه، آخرین روز کاری هفته و آخرین روز کاری اولین روز، اتفاقات هیجان انگیزی برای بازار رخ می دهد. نیمی از سال 1402. بازار منتظر گزارش های شش ماهه شرکت ها خواهد بود، از سوی دیگر نگاهی به صحبت های ابراهیم رئیسی در سازمان ملل خواهد داشت و نشست های حاشیه ای وی را بررسی خواهد کرد. از طرفی منتظر بودجه 1403 خواهد بود.