به گزارش اخبار اقتصادی، بازدهی شاخص کل بورس تهران پس از سه سال منفی شد، بنابراین الگوی سرمایه گذاری بلندمدت و سرمایه گذرای غیرمستقیم در بازار ایران همچنان با علامت سوال بزرگ در ابهام باقی می ماند و این امر در نظر گرفته می شود. یک دستاورد بزرگ در بازار سرمایه

قیمت سکه در اواسط مرداد ماه ۱۳۹۸ ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. قیمت هر ورق دلار آمریکا حدود 21 هزار تومان معامله شد شاخص کل سهام تهران از مرز 2 میلیون واحدی روند نزولی را آغاز کرد و قیمت ارز، مسکن، خودرو، سکه و طلا و … که به بازارهای موازی با بورس تهران معروف هستند، در این بازار دستخوش تغییرات زیادی شده است. اما بورس تهران که همان بازاری است که دخالت دولت در آن بیشتر مشهود است، همچنان کار را بدون کارایی تمام کرده است.

شرکت های فعال در این بازار در حال حاضر در حال از بین رفتن هستند و این شرکت ها برای ادامه فعالیت هر شرکتی در حال مبارزه برای اساسی ترین نیازهای هر شرکت هستند. ایران خودرو به دلیل اینکه به دنبال فروش محصولات با قیمت واقعی و پتروشیمی ها به دنبال خرید مواد اولیه با قیمت مناسب هستند، تلاش می کند از تابلوی معاملات بورس حذف نشود!

یک بار اقتصاددانان در یک نظرسنجی گفتند که بازار سهام عامل تورم است. -مثل زمانی که معاملات آتی ارز در بازار انجام می شود مبادله کالا بسته شد و اعلام کردند که قرارداد آتی اپراتور سکه افزایش قیمت ارز پول نقد بازار آزاد و با بسته شدن این قراردادها، این بازار به فراموشی سپرده شد – حالا باید پاسخ دهند که بازار سهام که در این مدت بدون بازده زندگی کرده، همچنان در تورم شدید امروز نقش دارد؟

تقاضای سهامداران پس از گذشت سه سال از سقوط تاریخی بازار سرمایه که تمام شهرک را به آن دعوت کردند این است که عناوین و پست های کوتاه و بلند مردان در سازمان های نظارتی و مدیریتی در بازار سرمایه و اقتصاد. کشور پاسخی برای این مشکل دارید؟ مجلسی هفته گذشته نمایشگاهی از دستاوردهای خود در بازار سرمایه برپا کرد و تنها اظهار نظر این بود که زیان دیدگان در بازار سرمایه از بورس و دانش اقتصادی بی بهره بودند.

اما در پایان هفته گذشته «نیویورک تایمز» مطلبی را منتشر کرد. خبر مبادله زندانیان و آزادسازی 6 میلیارد دلار از دارایی های تحریم شده ایران (با محاسبه نرخ وون کره از 7 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار افزایش یافت) و روزنامه های صبح امروز با رویکردی متفاوت به این خبر واکنش نشان دادند. (Kiosk Ekoiran de Hoy Program) و «دنیای اقتصاد» آن را آغاز کردند توافق ایران و آمریکا خواننده و روزنامه «کیهان» تاکید کردند که این اتفاق بدون آن بوده است توافق گذشت. روزنامه «ساختمان» نیز این اتفاق را بازگشت به گام اول خواند.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران همچنان در محدوده 2 میلیون واحدی بازار در نوسان است و این سطح برای چندمین بار لمس شده است. از نقطه نظر فنی، ضربه بیش از حد به یک محدوده باعث تضعیف و شکستن محدوده (هم مقاومت و هم پشتیبانی) می شود. اگر کل شاخص نیز این سطح را از دست بدهد (جعبه زردی که در چند روز گذشته در مورد آن صحبت کردیم)، شاخص به اعداد پایین تری سقوط می کند و بازگشت شاخص به مسیر صعودی دشوارتر می شود. پایین بودن ارزش معاملات همچنان نشان از عدم اطمینان خریداران برای ورود به بازار دارد و فروشندگان از همه فرصت ها برای خروج استفاده می کنند.

از نقطه نظر فنی، محدودیت 2.2 میلیون واحدی نباید نادیده گرفته می شد زیرا زمانی که این اتفاق افتاد بازار را دشوار کرد و بازار در ماه های اخیر ظاهر خوبی نداشت.