به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته گذشته روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هر روز نزولی بود و در حالی که شاخص در ابتدای هفته تا کانال 2.1 میلیون کاهش پیدا کرده بود، تا پایان هفته به کانال 2 میلیونی نزدیک بود.

در روز دوشنبه شاخص عمومی 7 هزار و 526 واحد کاهش و 159 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد روز یکشنبه شاخص ۱۸ هزار و ۷۷۰ واحد افت کرد و ۲۴۰ هزار میلیون تومان سرمایه خارج شد.

روز دوشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۸۲۷ واحد افت کرد و ۸۵۴ میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد. روز سه شنبه شاخص 30 هزار و 161 واحد افت کرد و خروج پول واقعی یک هزار و 693 میلیارد تومان بود.

روز چهارشنبه حجم معاملات کاهش یافت و 12 درصد کاهش یافت. همچنین این شاخص 56 هزار و 949 واحد کاهش یافت و 1.210 میلیارد پول واقعی برداشت شد. به این ترتیب در پایان روز چهارشنبه شاخص کل نسبت به هفته گذشته 131 هزار و 228 واحد کاهش نسبت به عملکرد هفته شاخص داشت. تبادل منفی 6 درصد باشد. شاخص وزن برابر در پایان هفته نسبت به هفته قبل 51 هزار و 461 واحد کاهش داشت و بازدهی منفی 6.6 درصدی را به ثبت رساند.

ناظران یکی از عوامل روند نزولی بازار در هفته گذشته را می دانند قیمت گذاری تجویزی آنها انرژی را می شناسند. پس از اطلاعیه صنایع پالایشی مبنی بر درآمد ارزی حاصل از تبدیل ارز به ریال در سال های 1397 تا 1401، قیمت سهام این شرکت ها کاهش یافت. نارضایتی ها از افزایش قیمت بنزین افزایش یافت و با ادامه روند نزولی بازار، صدای سهامداران و معامله گران بلندتر شد.

در این شرایط نامه اعتراضی سهامداران به ابراهیم رئیسی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و همچنین این شرکت منتشر شد. بازی فرآورده های نفتی مورد تقاضا افزایش اختلافات و خلاء در دستگاه های اجرایی ریزش بورس را تشدید کرد. اتفاقی که نشان دهنده سوء مدیریت در بازار سرمایه است و نشان می دهد که سازمان بورس نه تنها در حفظ منافع سهامداران ناتوان است، بلکه قادر به ایجاد وحدت در تصمیم گیری ها و سیاست های مرتبط با بازار سرمایه نیست. بنابراین افزایش بی اعتمادی و ادامه خروج سرمایه از بازار اتفاق غیرمنتظره ای نیست که باعث افت بیشتر بازار شود.