• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

پیش بینی بازار سهام در هفته / لزوم اعتماد به اقتصاد

  • کد خبر : 43523
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
پیش بینی بازار سهام در هفته / لزوم اعتماد به اقتصاد

اکوایران: همانطور که وعده داده بود، دولت باید از کارشناسان و تجربیات جهانی برای اصلاحات اقتصادی استفاده کند. اقتصاد ایران نیازمند آزادسازی، مقررات زدایی، باز کردن درهای بازارها و کاهش مداخلات دولت در اقتصاد است. آیا دولت به اقتصاد اعتماد خواهد کرد؟

اخبار اقتصادی، بورس اوراق بهادار تهران طی هفته گذشته روندی کلی صعودی داشت و با وجود تداوم محدودیت 2 درصدی دامنه نوسانات قیمت سهام، شاخص به روند صعودی خود ادامه داد.

روز شنبه شاخص کل بورس تهران 15 هزار و 262 واحد افزایش یافت و 100 میلیارد تومان پول واقعی وارد بازار شد. روز دوشنبه شاخص 10 هزار و 987 واحد رشد کرد اما 204 میلیارد تومان سرمایه خارج شد.

شاخص در روز سه شنبه 4751 واحد افزایش یافت و تولید پول واقعی 134 میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 8 هزار و 247 واحد افزایش یافت و 96 میلیارد تومان پول واقعی وارد بازار شد.

بدین ترتیب شاخص در هفته گذشته در مجموع 39 هزار و 65 افزایش یافت و رشد 1.9 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 9248 واحدی 1.4 درصد رشد را به ثبت رساند.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام نسبت به هفته قبل بیشتر بود. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد به ۲ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان رسید که نسبت به رقم ۲ میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومانی هفته قبل ۷ درصد افزایش داشت. در هفته گذشته در مجموع 142 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد.

اما هفته آینده دو روز مرکزی هفته تعطیل خواهد بود و ممکن است بازار تحت تاثیر این تعطیلی رکود نسبی را تجربه کند. با این حال، ریسک های سیاسی بازار در هفته های اخیر تا حدودی کاهش یافته است. در شرایطی که شاخص ها نیز روند صعودی داشته اند، همچنان محدودیت دامنه نوسان وجود دارد، دلیل تداوم آن نامشخص است و موجب سردرگمی سهامداران و معامله گران شده است.

محدود کردن دامنه نوسان سیاست خوبی برای کنترل احساسات در کوتاه مدت است، اما در بلندمدت اثرات منفی بر بازار دارد. بازار سرمایه برای بهبود وضعیت و جذب سرمایه به آزادی بیشتری نیاز دارد. در غیر این صورت در رقابت با بازارهای موازی قادر به جذب سرمایه نخواهد بود. این در حالی است که دولت ها همواره بر تخصیص سرمایه به تولید تاکید دارند، اما بستر لازم را برای جذب سرمایه در بورس فراهم نمی کنند. بلکه با سیاست های نادرست باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس تهران شده اند.

بنابر این طبق وعده دولت باید از کارشناسان و تجربیات جهانی برای اصلاحات اقتصادی استفاده کند. اقتصاد ایران نیازمند آزادسازی، مقررات زدایی، باز کردن درهای بازارها و کاهش مداخلات دولت در اقتصاد است. آیا دولت به اقتصاد اعتماد خواهد کرد؟ این سوالی است که باید منتظر پاسخ عملی دولت باشیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43523

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.