به گزارش اخبار اقتصادی، ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه به رقم 6698 رسید ارزش معامله بازار سهام در این روز حدود 10 هزار میلیارد تومان بود. گروه فلزات اساسی با یک هزار و 119 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات روز کاری گذشته را در رتبه اول قرار دادند و گروه خودرویی و شیمیایی با ارزش معاملات 967 و 709 میلیارد تومانی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. .

اخبار بورس داغ

نرخ دلار که در بازار آزاد با کاهش نسبی تا 60 هزار تومان هم پیش رفته بود و به محدوده 55 هزار تومان رسیده بود که بسیاری از اهالی این بازار آن را به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی نسبت می دهند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که هدف از دیدار روز شنبه گروسی و رئیسی «از سرگیری مذاکرات» با ایران در خصوص فعالیت های هسته ای این کشور است. این منبع افزود که گروسی قصد دارد “روابط (با تهران) را در بالاترین سطوح از سر بگیرد.”

انگار بازار بود تبادل تهران با فراز و نشیب های آخرین روز کاری هفته گذشته خود به استقبال رئیس جمهور رفت آژانس بین المللی انرژی اتمی رفته است اما موضوع سکوت خالی از لطف نیست.

وظیفه صامت در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده است که این طرح بزرگ پیش فروش خودرو از این هفته آغاز می شود و تمامی محصولات خودروسازان در این سامانه ادغام می شوند ماشین عرضه خواهد شد.

این در حالی است که طبق برنامه اعلام شده از سوی ایران خودرو قرار بود محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شود. که این موضوع و ماشین کوچ از مبادله کالا به سیستم یکپارچه فروش خودرو باعث شده است که گروه خودرو با جنبه های منفی و صف های فروش همراه باشید.

اما صرافی اعلام کرده است که برای اولین بار بانک الحسنه اوراق با نماد «مهریان» در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه می کند. OTC ایران بدون بهره پذیره نویسی می شود و فقط مبلغ اسمی اوراق در سررسید به خریداران قابل پرداخت است.

در این اطلاعیه هدف از انتشار این اوراق، تامین نیازهای ضروری آحاد جامعه از محل تامین مالی و اعطای وام با کارمزد 4 درصد (و بازپرداخت حداقل دو سال) عنوان شده است. بدون نیاز به ودیعه و بدون ایستادن در صف. جامعه را هدف گرفته است.

بر این اساس از منابع داخلی بانک به دارندگان اوراق وام با نرخ کارمزد 2 درصد بر اساس تعداد روزهای نگهداری اوراق نسبت به ماه اعطا می شود.

مجید عشقی همچنین گفت: برنامه ریزی هایی برای سهامداران وجود دارد که با دانش اقدام به خرید سهام کنند. همچنین تمرکز خود را بر تهیه ابزارهای لازم گذاشته ایم. از جمله اینکه صندوق های سرمایه گذاری مختلفی در اختیار سهامداران قرار دارد.

نزدیک به 100 صندوق سرمایه گذاری در شرف صدور مجوز هستند و 89 صندوق جدید نیز طی سال گذشته راه اندازی شده است.

بررسی فنی شاخص بورس اوراق بهادار تهران

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه بیش از 16 هزار واحد کاهش یافت. این در حالی است که اخبار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و توسعه قیمت گذاری شورای رقابت باعث شد لیدر سنتی بازار سرمایه یعنی گروه خودرو به صف فروش برسد.

از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به رقم 60 هزار تومان و حذف تدریجی ارزش 28 هزار و 500 تومانی از محاسبات صورت های مالی شرکت ها، چند روزی بود که این بازار چرخش مثبتی به خود گرفته بود که خبر سفر رئیس جمهور به گوش رسید. آژانس بین المللی اتمی به تهران، نرخ غیررسمی دلار (در بازار آزاد) با افت نسبی همراه شد که تاثیر خاص خود را بر بازار سرمایه گذاشت.

از نظر فنی، بسیاری از تکنسین ها افت روز چهارشنبه را اصلاحی کوتاه در بازار و عقب نشینی به خط شکسته سقف کانال صعودی می دانند. شاخص کلی آنها در دراز مدت می دانند.

این گروه بر این باورند که در روزهای پایانی اسفند به رسم هر سال می توان از شاخص بورس تهران استقبال کرد و از این رو می توان شاهد سقف شکنی های دیگری در شاخص کل بود.

اما از زاویه ای دیگر، اگر این عقب نشینی جواب ندهد و ایندکس به کانال ایجاد شده برگردد، ممکن است یک روند تصحیح طولانی در انتظار ایندکس باشد. اما نباید از این نکته غافل شد که شاخص بورس تهران همچنان در کانال صعودی قرار دارد.

اندیکاتور RSI نیز در محدوده هیجان خرید (بالای 70 واحد) قرار دارد.

همین شاخص وزنی همچنان در محدوده مقاومتی 540 هزار واحدی قرار دارد که از نظر تاریخی و روانی در محدوده مهمی قرار دارد. این شاخص چند روزی است که خود را برای شکستن این مقاومت به اعداد بالاتر آماده می کند اما از استحکام لازم برخوردار نیست. شاخص وزن برابر همچنین اگر بتواند این مقاومت مهم را رد کند، برای سال 1402 وضعیت کاملاً متفاوتی ایجاد می کند.

همان وزن