به گزارش اکوایران، انتشار آمار تورم در ماه ژانویه در آمریکا بیش از حد انتظار بود، در کنار آمارهای اشتغال این کشور که بهتر از پیش بینی ها بود، سرمایه گذاران را از تشدید انقباض پولی نگران کرد. سیاست فدرال رزرو، و در نتیجه بازار سرمایه آمریکا در روز جمعه هفدهم. بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد.

به این ترتیب در اواسط روز جمعه 26 بهمن، حدود 0.5 درصد از ارزش داوجونز، 0.82 درصد از ارزش S&P500 و 1.25 درصد از ارزش نزدک کاهش یافت.

به گزارش رویترز، گلدمن ساکس اعلام کرد که انتظار دارد فدرال رزرو امسال سه بار دیگر و هر بار 0.25 درصد نرخ بهره را افزایش دهد. فعالان بازار سرمایه آمریکا همچنین تخمین می زنند که فدرال رزرو تا جولای حداقل دو بار نرخ بهره را افزایش داده و از 4.75 درصد فعلی به 5.3 درصد خواهد رساند. این پیش بینی ها فراتر از انتظارات قبلی فعالان بازار مالی در جهان بوده و ضمن فراهم آوردن زمینه تقویت شاخص دلار آمریکا، بازارهای مالی را کاهش می دهد.

لورا کوپر، استراتژیست ارشد بلک راک، می گوید: ریسک تورم ایالات متحده در حال افزایش است. ما در حال رسیدن به نقطه عطفی هستیم که رشد بیشتر نرخ بهره از آن سطح می تواند اثر کاهشی بالایی بر بازار سهام داشته باشد.

هر سه شاخص اصلی وال استریت در سال گذشته بیشترین زیان سالانه خود را در یک دهه گذشته ثبت کردند. این ضرر نتیجه سریعترین اجرای سیاست انقباض پولی در این کشور بود.

افزایش ارزش دلار به ضرر وال استریت تمام شد

داده های اقتصادی آمریکا احتمال رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داد که منجر به صعود شاخص دلار آمریکا به کانال 104 واحدی شد و زمینه قرمز شدن وال استریت را فراهم کرد. بازدهی خزانه داری آمریکا در نیمه ماه فوریه افزایش یافته است زیرا سرمایه گذاران انتظار دارند فدرال رزرو نرخ های بهره را بیش از حد انتظار افزایش دهد. رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو اثر کاهشی بر قیمت ها دارد.

بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا در روز جمعه 17 فوریه به بالاترین سطح خود در بیش از سه ماه گذشته یعنی 4.718 درصد رسید.

در این شرایط، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) با تقویت ارزش یورو می تواند نرخ رشد شاخص دلار آمریکا را کاهش دهد. بازده اوراق قرضه منطقه یورو تا پایان هفته منتهی به جمعه 17 فوریه در مسیر رشد قرار داشت.