اکوایران: مهمترین سوال بازار ارز حرکت قیمت ها در روزهای تعطیل بود. برخی پرسیدند چه شد که قیمت دلار در تعطیلات بین 4 تا 5 هزار تومان افزایش یافت؟

گروهی از معامله گران به یک سری اخبار منفی سیاست خارجی در آخر هفته اشاره کردند. اخباری مانند بسته تحریمی اروپا و بسته شدن سفارت انگلیس در تهران از جمله اخباری بود که گفته می شد تاثیر منفی قابل انتظاری داشت. برخی پیش فروش خودروهای وارداتی را موثر دانستند. دلیل این دسته از معامله گران شرط گذاشتن برای پیش فروش خودرو بوده که پیام ناخوشایندی دارد. شرط آن 500 میلیون تومان پیش پرداخت بدون ذکر زمان و نحوه تحویل خودرو است. آنها معتقدند چنین حالتی نشانه لنگ بودن محل کار است.

اما هستند معامله گرانی که تاکید می کنند اکنون بازار به دنبال بهانه است و هر خبری فاز هیجانی به بازار می دهد. برخی از افرادی که عمیق‌تر به رویدادهای بازار نگاه می‌کنند، بر این باورند که نوسانات اخیر تحت تأثیر آمادگی برای نشست شورای حکام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. می گویند در مراحل قبل روی همین جلسات و صدور قطعنامه تنش بود اما بعد که قطعنامه جدی صادر نشد کمی التهاب بازار فروکش کرد و تا فاز بعدی قیمت ها در نوسان بود. یک سطح محدود

اتفاق عجیب بازار حرکت قیمت دلار در هرات در چهار کانال بود. دلار هرات در 54 باز شد، به 53 کاهش یافت و دوباره افزایش یافت تا اینکه به 56 رسید و در 55 بسته شد.

اتفاقی که روز شنبه افتاد بازگشت ارز سهمیه ای به بازار بود. بانک مرکزی تخصیص ارز سهمیه ای را از سر گرفت و قیمت دلار سهمیه ای 52 هزار و 500 تومان روی تابلوی صرافی قرار گرفت. در مورد این سیاست، معامله گران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول معتقد بودند که تخصیص دلار با قیمت سهمیه ای تاثیری بر قیمت ها ندارد. اما گروه دوم معتقد بودند در فضایی که رابطه جنسی در بازار کم است، دلار سهمیه ای برای بازار است. یکی از انتقاداتی که به این روزهای بازار می شود حذف و اضافه شدن مقررات است. معامله گران از بازارساز می پرسند که چرا در روزهای اخیر تعداد مصوبات افزایش یافته و چرا انتخاب واحدها با حذف و اضافه مواجه شده است؟

در بازار طلا و سکه، اعداد حباب همچنان زنگ خطری برای معامله گران است. حباب سکه به نزدیک به ده میلیون تومان رسید و حباب طلای آب شده که در نهایت به 300 هزار تومان رسید، روز شنبه به یک میلیون نزدیک شد.