• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

پایان خشکسالی و رشد اقتصادی منفی؛ کاهش مشارکت «کشاورزی» در بازار کار در ۲۱ استان

  • کد خبر : 32257
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
پایان خشکسالی و رشد اقتصادی منفی؛  کاهش مشارکت «کشاورزی» در بازار کار در ۲۱ استان

اکوایران: در تابستان 1402 سهم کشاورزی از اشتغال بالای 30 درصد فقط در استان های کرمان و خراسان شمالی بود. این نسبت در 21 استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، برای سنجش بهتر عملکرد اقتصاد، آن را به چند فعالیت اصلی تقسیم می‌کنند و سپس شاخص‌های کلان هر بخش را بررسی می‌کنند و بر اساس آن عملکرد کل اقتصاد را ارزیابی می‌کنند. یکی از انواع این تقسیم بندی، تفکیک فعالیت های اقتصادی تحت عناوین «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» است.

داده های مرکز آمار بازار کار نشان می دهد که بخش کشاورزی در فصول اخیر در حال از دست دادن سهم خود از اشتغال کشور است. در واقع سهم این بخش از اشتغال در کل کشور در تابستان 1402 کمتر از تابستان سال گذشته به 15.5 درصد رسید. به نظر می رسد خشکسالی های متوالی و رشد منفی اقتصادی این بخش طی 2 سال از عوامل این حادثه باشد.

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار در تابستان 1402، سهم بخش کشاورزی از اشتغال تنها در استان‌های کرمان و خراسان شمالی بالای 30 درصد بوده است. این میزان در 9 استان بین 20 تا 30 درصد است. علاوه بر این، در پنج استان، کشاورزی کمتر از 10 درصد از اشتغال را تشکیل می دهد. در انتهای این فهرست استان تهران قرار دارد که سهم کشاورزی در اشتغال کمتر از 3 درصد است.

مشارکت 40 درصدی کشاورزان کرمانی در بازار کار استان

«نسبت فعالیت های اقتصادی ناشی از اشتغال» شاخصی است که نشان می دهد چند درصد از کل کارکنان در هر یک از فعالیت های اقتصادی مشغول به کار هستند. آخرین به روز رسانی مرکز آمار بازار کار نشان می دهد که سهم بخش کشاورزی از اشتغال در سراسر کشور به 15.5 درصد رسیده است که نسبت به تابستان سال گذشته 0.3 درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر، اگر کل جمعیت شاغل کشور در تابستان امسال را دایره 100 قسمتی تصور کنیم، تنها 15 قسمت و نیم از این دایره شامل کشاورزان می شود.

این نسبت برای هر استان متفاوت است. در استان کرمان 39.7 درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. این استان بالاترین نسبت اشتغال کشاورزی را دارد. استان خراسان شمالی با نرخ 32.8 درصد در رتبه دوم قرار دارد. کشاورزی به نسبت بیش از 30 درصد اشتغال در این دو استان رسیده است.

داده های آماری حاکی از آن است که در تابستان امسال در استان های آذربایجان غربی، همدان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و گیلان، کشاورزی 24 تا 30 درصد از اشتغال این استان ها را به خود اختصاص داده است.

مشارکت 40 درصدی کشاورزان کرمانی در بازار کار استان

کشاورزی در برخی استان ها سهم بالایی از اشتغال را دارد، اما در 20 استان سهم آن کمتر از 20 درصد است. این فعالیت اقتصادی به ترتیب 11.5 و 11.3 درصد از اشتغال استان های سمنان و بوشهر را به خود اختصاص داده است.

همچنین سهم این بخش از اشتغال در استان های اصفهان، یزد، قم، البرز و تهران در تابستان امسال به کمتر از 10 درصد رسید. به عنوان مثال این نسبت در قم، البرز و تهران به ترتیب 3.3، 3 و 2.2 درصد است. بر این اساس کشاورزی کمترین نسبت اشتغال را در پایتخت ایران دارد.

کاهش سهم کشاورزی در اشتغال 21 استان

ارقام ارائه شده از مشارکت کشاورزی در اشتغال استان ها تنها مربوط به تابستان سال جاری است. این نرخ ها نسبت به تابستان سال گذشته تغییراتی داشته است. به عنوان مثال این نسبت در 21 استان کاهش یافته است.

در تابستان 1402 نسبت به تابستان 1401 سهم کشاورزی در اشتغال استان اردبیل 4.8 واحد درصد کاهش یافت که بیشترین افت این شاخص در بین سایر استان ها است. پس از اردبیل، استان های آذربایجان غربی، زنجان و قزوین قرار دارند که به ترتیب کاهش منفی 3.2 واحد درصد، منفی 2.7 واحد درصد و منفی 2.4 درصد بوده است.

به نظر می رسد کاهش بارندگی و خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر باعث کاهش حجم تولید بخش کشاورزی شده است. داده های مرکز آمار نشان می دهد که رشد بخش کشاورزی در دو سال گذشته منفی بوده است. می توان گفت این رشد منفی باعث کاهش تولید و در نتیجه کاهش درآمد در بخش کشاورزی شده و اشتغال در این بخش را نیز با مشکل مواجه کرده است.

از سوی دیگر طی تابستان سال جاری سهم کشاورزی در اشتغال 9 استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. بیشترین افزایش 1.9 درصدی مربوط به استان گیلان بوده است. پس از آن استان کرمان 1.8 واحد درصد و استان سیستان و بلوچستان 1.6 واحد درصد افزایش یافتند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32257

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.