• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

هشدار وزارت نیرو: قطع برق مشترکین پرمصرف در صورت عدم کاهش مصرف

  • کد خبر : 42898
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
هشدار وزارت نیرو: قطع برق مشترکین پرمصرف در صورت عدم کاهش مصرف

به گزارش اخبار اقتصادی، رشد بیش از 8 درصدی مصرف برق این کشور سه برابر میانگین جهانی است که فشار زیادی بر شبکه برق وارد می کند. تنها در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر 1000 مگاوات افزایش مصرف داشتیم که معادل کل مصرف برق استان مرکزی است.

تقاضای برق ایران به 80 هزار مگاوات رسیده است در حالی که حداکثر مصرف ترکیه حدود 50 هزار مگاوات و آلمان کشوری بزرگ و صنعتی با سرمایه گذاری هنگفت 80 هزار مگاوات برق مصرف می کند. در فصل گرما با توجه به ورود سیستم های سرمایشی، مصرف برق به شدت افزایش می یابد که با کاهش دمای هوا در نقاط مختلف کشور به تدریج کاهش می یابد.

پیک بار شبانه نیز از 70000 مگاوات فراتر رفته است که نیاز به مدیریت مصرف برق را بیش از پیش نشان می دهد. به همین منظور، وزارت نیرو طرح تشویقی مشترکان را نیز در نظر گرفت که بر اساس آن از ابتدای خرداد ماه بیش از 12 میلیون مشترک معادل 40 درصد مشترکان، پاداش پس انداز دریافت کرده و مصرف برق خود را نسبت به آن کاهش داده اند. تا سال گذشته در کنار مشترکین با مدیریت مصرف و پس انداز که تعدادشان بسیار زیاد است، مشترکینی هم هستند که هزینه زیادی می کنند و حالشان بد است که تست با آنها تمام شده است.

گفتنی است در کشور حدود 32 میلیون مشترک داخلی وجود دارد که از این تعداد 75 درصد در سطح استاندارد مصرف می کنند، 25 درصد مشترکان تقریباً نیمی از برق مصرفی در بخش خانگی را تشکیل می دهند و 15 درصد مشترکان مصرف می کنند. تا 1.5 برابر مدل، 8 درصد 1.5 تا 2.5 برابر مدل و 2 درصد از مشترکان بیش از 2.5 برابر مدل مصرف می کنند.

آخرین مرحله، مشترکانی است که بیش از 2.5 برابر مدل مصرف می کنند که به تنهایی 8 درصد از کل مصرف خانوار را تشکیل می دهد. همانطور که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد که شرکت توانیر موظف است پس از اعلام هشدارهای لازم به قطع برق اقدام می کنند.

ضمناً این قشر باید توجه داشته باشند که در صورت عدم تجدید نظر در مصرف، مطمئناً در تابستان با قبوض میلیونی مواجه خواهند شد، زیرا طبق ماده 6 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق، تخصیص یارانه برای مصرف بالاتر از حد استاندارد و نرخ برق مشترکین داخلی با مصرف بیشتر از مدل مصوب به میزان مصرف کمتر از مدل، مازاد بر مدل تا 1.5 برابر، مازاد بر مدل تا سقف ممنوع است. . 2.5 برابر و میزان مصرف بیش از 2.5 برابر به ترتیب با ضرایب 0، 5، 1.5، 2.5 و 5 برابر هزینه تامین برق محاسبه و دریافت می شود.

به طور کلی، شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است که نشان می دهد همچنان ظرفیت صرفه جویی بالایی در بخش خانگی کشور وجود دارد که انتظار می رود روزهای گرم آینده را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم. به همکاری مشترکین

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42898

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.