• امروز : پنجشنبه, ۲۶ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 17 October - 2024
4

نگاه بازار ارز به دو انتخابات

  • کد خبر : 40363
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
نگاه بازار ارز به دو انتخابات

اکوایران: بازار ارز بیشترین توجه را به انتخابات ریاست جمهوری ایران دارد و در نهایت این انتخابات و سپس انتخابات آمریکا برای بازار ارز مهم خواهد بود.

اخبار اقتصادی، تحلیل رفتار دلار در آستانه انتخابات ایران در دوره های مختلف ریاست جمهوری نشان می دهد که دلار تهران قبل از انتخابات در رکود بوده است. تحلیل بازار ارز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری؛ برای بازار ارز و سرمایه مهم است که چه کسی و با چه دیدگاه اقتصادی رئیس جمهور آینده ایران می شود.

بخشی از این دیدگاه نشان دهنده نوع راه آهن سازی در سیاست های پولی و مالی است. در حال حاضر سیاست بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ دلار انقباضی است. به همین دلیل، دولت کنترل بیشتری بر مخارج خود دارد. اما اگر رشد درآمدهای نفتی متوقف شود، آثار سیاست های انقباضی ظاهر می شود. به عنوان مثال در حال حاضر رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن پس از چهار سال منفی شده است و در صورت کاهش رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها، تاثیر سیاست انقباضی بر اقتصاد را نشان می‌دهد. به همین دلیل، تحلیلگران به نوع سیاست پولی و مالی تیم اقتصادی دولت بعدی برای پیش بینی بازار سهام و دلار نگاه می کنند.

صادرات نفت و فعالیت های اقتصادی بین المللی دولت آینده نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سال پایانی ریاست جمهوری ترامپ، تولید نفت ایران شروع به افزایش کرد و در دولت سیزدهم، تولید نفت به سه میلیون بشکه در سال رسید. به گفته وزیر اقتصاد، افزایش قیمت نفت و صادرات عاملی بود که به کنترل قیمت دلار کمک کرد. به همین دلیل حجم صادرات ایران به ویژه در حوزه نفت، پارامتر مهم و تاثیرگذار آمارهای اقتصادی دولت آینده است که در جهت گیری بازار ارز و سرمایه حائز اهمیت است.

پس از قطعنامه ای که شورای حکام به رهبری ترویکای اروپایی علیه ایران صادر کرد، دلار افزایش پیدا نکرد. برخی تحلیلگران بر این باورند که بیانیه چین، روسیه و ایران در شورای حکام پیامی بازدارنده برای اروپا است که اگر پرونده ایران به شورای حکام ارجاع شود، آن را وتو خواهد کرد، اما رهبری دولت بعدی و … ایران رفتار سیاسی نتیجه اصلی را تعیین خواهد کرد.

انتخابات آمریکا پس از آن برگزار می شود که بایدن و ترامپ رقبای اصلی باشند و بسیاری از تحلیلگران و اهالی بازار فکر می کنند که نتیجه این انتخابات بازارهای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ریشه این تصور به نرخ رشد دلار در دوران ریاست جمهوری ترامپ مربوط می شود.

تحلیل بازار فارکس نشان می دهد که روند صعودی دلار در دوره ترامپ پس از شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای مدتی متوقف شد. اما آنچه واضح است این است که حتی در صورت پیروزی ترامپ، ابزار تحریم های قبلی را در اختیار نخواهد داشت.

بر اساس ادعای وال استریت ژورنال، افزایش تعداد کشورهای تحریم شده، بلوک ضد تحریمی را در بین کشورهای تحریم کننده ایجاد کرده است که اکثر نیازهای آنها را از این مسیر تامین می کند و به همین دلیل از آثار تحریم کاسته است.

آنچه مشخص است توجه بیشتر بازار ارز به انتخابات ریاست جمهوری ایران و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری ایران و سپس آمریکا و سپس شطرنج سیاسی این دو کشور در مقابل یکدیگر است. بازار ارز

الگوی مثلث صعودی برای Tether

قیمت دلار در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر بازار ارز در مرز 59 هزار تومان قرار دارد اما تتر و دلار سایه به سایه معامله می شوند. در بازه ساعتی تتر یک مثلث صعودی تشکیل داده است و مقاومت 59600 تومانی سقف الگوی فنی شکل گرفته برای تتر است اما دلار تهران در الگوی پرچم دخیل است و شکست حمایت 58800 تومانی ممکن است. باعث کاهش بیشتر دلار شود.

حباب طلای مذاب مثبت شد

تورم آمریکا کمتر از حد انتظار بود و قیمت جهانی اونس طلا را افزایش داد. رشد اونس طلای جهانی امروز دلیل تقویت قیمت طلا و ارزهای ملی بود. افزایش جدید قیمت طلای مذاب نیز تایید می کند که امروز طلا با سطح اونس افزایش یافته است. حباب طلای ذوب شده امروز مثبت شد. محدوده 14 میلیون و 50 هزار تومان بازه حمایتی طلای مذاب است. محدوده 14 میلیون و 500 هزار تومان مقاومت طلای مذاب در کوتاه مدت است.

رکود بر بازار سرمایه حاکم است

رکود همچنان در بازار سرمایه حاکم است. در آن روز شاخص کل بازار سرمایه نیز کاهش یافت، کنترل خالص ورود پول واقعی به بازار سهام نشان می دهد که میزان خروجی پول واقعی به بازار سرمایه افزایش یافته و ارزش معاملات خرد نیز روند نزولی به خود گرفته است. که با جهت حرکت شاخص کل بورس همخوانی دارد.

از سوی دیگر، میزان ورود پول واقعی به صندوق‌های با درآمد ثابت رو به افزایش بوده که موید انتظارات رکود در بازارها است.

IMG_20240612_172746_082

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40363

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.