• امروز : پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
0

موفقیت 68 درصدی دولت در حوزه مالی تا پایان ماه می

  • کد خبر : 41100
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
موفقیت 68 درصدی دولت در حوزه مالی تا پایان ماه می

اکوایران: آمارهای سازمان امور مالی کشور نشان می دهد که نرخ تحقق کل مالیات های مستقیم و کالاها و خدمات تا پایان اردیبهشت ماه امسال بیش از 68 درصد بوده است.

اخبار اقتصادی، بررسی داده های سازمان امور مالی کشور در دو ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که نرخ تحقق کل مالیات های مستقیم و غیرمستقیم (کالا و خدمات) به 68.1 درصد رسیده است. به عبارت دیگر برآورد دولت از درآمد مالیاتی در این دو ماه 184 میلیارد تومان (همات) است که 68.1 درصد آن یعنی بیش از 125 همات محقق شده است.

آخرین آمار به دست آمده از این سازمان حاکی از آن است که میزان تحقق کل مالیات های مستقیم و کالاها و خدمات در اولین ماه سال 1403 معادل 61.6 درصد بوده است.

شناخت ساختار مالیاتی کشور

کل مالیات های کشور به دو دسته اصلی «مالیات مستقیم» و «مالیات غیرمستقیم» تقسیم می شود. مالیات های مستقیم نیز به سه دسته تقسیم می شوند. «مالیات بر اشخاص حقوقی»، «مالیات بر درآمد» و «مالیات بر ثروت». از سوی دیگر، مالیات های غیرمستقیم وجود دارد که مهم ترین مؤلفه آن «مالیات بر ارزش افزوده» است.

در زیر عملکرد مالیاتی انواع مالیات ها را ارزیابی کرده و آنها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

تحقق بیش از ۷۳ درصد مالیات های غیرمستقیم

بررسی آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور در دو ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که نرخ تحقق کل مالیات های مستقیم و غیرمستقیم (کالا و خدمات) به 68.1 درصد رسیده است. به عبارت دیگر برآورد دولت از درآمد مالیاتی این ماه معادل 184 میلیارد تومان (همات) است که 68.1 درصد آن یعنی بیش از 125 همات محقق شده است.

بررسی بیشتر این آمار حاکی از آن است که نرخ تحقق مالیات غیرمستقیم در این مدت 73.1 درصد بوده است. این آمار نشان می دهد که از حدود ۷۸ میلیارد تومبی برآورد دولت در قانون بودجه، حدود ۵۷ مالیات تا پایان اردیبهشت ماه امسال اخذ شده است.

در طرف دیگر مالیات های مستقیم است. آمارهای سازمان امور مالی کشور نشان می دهد که نرخ تحقق مالیات های مستقیم در پایان ماه جاری 64.4 درصد بوده است. به عبارت دیگر می توان گفت که دولت توانسته است حدود 68 مورد از 106 هدف برآورد شده در قانون بودجه را بر اساس پایه مالیاتی محقق کند.

اگر به تفکیک انواع مالیات های مستقیم بپردازیم، متوجه می شویم که بیشترین میزان تحقق مالیات مربوط به مالیات بر اشخاص حقوقی بوده است. آمارها نشان می دهد که میزان تحقق این پایه مالیاتی در دو ماهه نخست سال جاری تقریباً 65.4 درصد است. محدوده های بعدی مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت است که به ترتیب 64.7 درصد و 52.7 درصد محقق شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41100

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.