به گزارش اخبار اقتصادی، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک از ملی شدن ذخایر لیتیوم این کشور و واگذاری مسئولیت این ذخایر معدنی به وزارت نیرو این کشور خبر داد.

مکزیک دارای ذخایر بالقوه قابل توجهی از لیتیوم است، ماده ای که برای تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده می شود. طی 2 سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا برای لیتیوم، قیمت این محصول جهش قابل توجهی داشت و همین امر باعث شد کشورها نسبت به ذخایر لیتیوم خود حساس شوند.

مطالعات نشان می دهد که مکزیک احتمالاً 1.7 میلیون تن ذخایر لیتیوم دارد. در حال حاضر 12 شرکت خارجی دارای مجوز فعال معدنی برای فعالیت در ذخایر معدنی مکزیک هستند و بیشتر این شرکت ها بر اکتشاف و استخراج ذخایر لیتیوم تمرکز دارند. اما لوپز اوبرادور گفته است که همه این مجوزها بررسی خواهند شد.

لوپز اوبرادور گفت: ما باید اجازه دهیم ملت این ماده معدنی استراتژیک را در اختیار داشته باشد. لوپز اوبرادور افزود: از این پس ذخایر لیتیوم کشور را ملی می کنیم تا این ذخایر توسط شرکت های خارجی مانند روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و … مورد بهره برداری قرار نگیرند.

پابلو تادی، مدیر اجرایی تولیدکننده دولتی لیتیوم مکزیک، هفته گذشته به رویترز گفت، مکزیک آماده مشارکت با سرمایه گذاران خارجی است، اما دولت خواهان حداکثر سهم در هر گونه سرمایه گذاری مشترک است.

در حکمی که روز شنبه 18 فوریه توسط وزارت اقتصاد مکزیک منتشر شد، حقوق و تعهدات دارندگان امتیاز معدن که در حال اجرای پروژه ای در محل ذخیره معدن لیتیوم هستند، محفوظ است. البته در این متن اضافه شده هیچ گونه فعالیت معدنی مرتبط با ذخایر لیتیوم در این مناطق مجاز نیست.

لوپز اوبرادور طی یک رویداد در سونورا فرمانی را امضا کرد که به موجب آن به وزارت نیرو دستور داد تا اقدامات لازم را برای ملی کردن ذخایر لیتیوم کشور انجام دهد.