به گزارش اخبار اقتصادی؛ با توجه به اهمیت ارتقای مسیرهای توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رئیس کل گمرک ایران و جمعی از مسئولان ستادی گمرک در نشست مشترک با دبیر و مدیران شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران ویژه کشور راهکارهایی را برای حمایت از واحدهای تولیدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف توسعه پیشنهاد کرد. صادرات را کنترل کردند.

در این جلسه مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور در خصوص بحث تجارت خارجی، تولید و صادرات از مبادی ورود موقت به بحث و تبادل نظر پرداختند و پیشنهادات خود را برای توسعه مناطق مذکور ارائه کردند.

به گفته مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور، «صادرات مجدد از محل ورود موقت به مناطق آزاد»، «شکل ورود موقت تجهیزات اعم از ماشین آلات و تجهیزات خودرو»، «افزایش ساعت کاری کار گمرک در این مناطق» و «خروج کالا از جمله ضایعات و تجهیزات متعلق به این مناطق برای سال‌ها» می‌تواند منجر به رشد این مناطق شود.

رضوانی فر در این جلسه با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای تولیدی مناطق آزاد گفت: اعطای تسهیلات برای ورود موقت ماشین آلات راهسازی به گمرکات مستقر در مناطق آزاد و ویژه با حداقل تضمین پیش بینی شده در قانون، ابلاغی. این تسهیلات شامل ورود موقت خودروها به این مناطق و ورود موقت مواد خام، تجهیزات و اقلامی است که باید در قلمرو گمرکی به سرزمین اصلی پردازش شوند.

در این جلسه تجهیز گمرکات مناطق آزاد و ویژه به آن مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، به منظور ادامه همکاری در حمایت از واحدهای تولیدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کمیته مشترکی با حضور معاون گمرک، حقوقی، برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک واردات تشکیل شد. و نمایندگان تعیین شده توسط شورای عالی مناطق آزاد و به طور ویژه تشکیل شود تا مسائل مربوط به تجارت خارجی و حمایت از واحدهای تولیدی این مناطق را به صورت تخصصی‌تر بررسی کند.

همچنین مقرر شد موضوعات مربوط به گواهی تولید، نحوه ورود موقت، بحث قانون 2 الف در این کارگروه بررسی و تصمیم گیری شود تا امور در قالب این کمیته تسهیل شود.