• امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

ماجرای بدهی 60 میلیارد تنی صنعت پتروشیمی به دولت چیست؟

  • کد خبر : 38517
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
ماجرای بدهی 60 میلیارد تنی صنعت پتروشیمی به دولت چیست؟

به گزارش اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس وی در گزارشی اظهار داشت که در سال 1402 م پتروشیمی ها و سایر صنایع بزرگ نیز 60 میلیارد تومان بابت دریافت گاز به دولت بدهکار هستند.

صنعت پتروشیمی ایران روزانه 78 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند. گاز که البته به این صنعت مزیت رقابتی می دهد و سالانه حداقل 15 میلیارد دلار در این صنعت درآمد ایجاد می کند.

اما با وجود درآمدزایی و حاشیه سود بالای صنعت پتروشیمی، این شرکت ها در پرداخت قبوض گاز خود تاخیر دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «منابع و مصارف خاص» اعلام کرد: عملکرد فروش داخلی گاز طبیعی در سال 1402 حاکی از آن است که 82 میلیارد تومان از محل منابع این بخش تأمین نشده است که دلیل اصلی آن عدم پرداخت است. قبوض گاز شرکت های پتروشیمی و تاخیر بدهی ها.

این مرکز همچنین می نویسد: در سال 1402 حدود 60 هزار میلیارد تومب تقاضا برای فروش گاز به صنایع بزرگ ایجاد شد. سازوکارهای نامناسب قیمت گذاری گاز و روابط مالی بعضاً نامشخص در این زمینه و همچنین عدم وقوع جرایم عمده مبنی بر دیرکرد پرداخت قبوض، به تشدید علت و تقویت انگیزه شرکت ها برای تاخیر در پرداخت کمک کرده است. .

از نظر کارشناسی پیشنهاد می شود در سال 1403 وزارت نفت کلیه قراردادهای خوراک فروشی شرکت ها از هر نوع اعم از گاز طبیعی، نفت خام، میعانات گازی، اتان، NGL، LPG و … را لغو کند. a مشتریان بزرگی که رقم آنها از حد معینی فراتر می رود، ملزم به افتتاح اعتبار اسنادی بانکی و رسیدگی به تخلفات عمده تاخیر در پرداخت هستند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38517

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.