به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته دوم مردادماه یک میلیون و 369 هزار تن انواع سفید در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. این میزان محصول عرضه شده شامل انواع این محصول شامل سیمان سفید، سیمان نوع 2، سیمان تیپ 5، سیمان کامپوزیت، سیمان پوزولانی، سیمان نوع 525-1، سیمان نوع 325-1 و … بوده است. قیمت سیمان عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا بسته به نوع محصول از کیلویی 6000 تومان تا 27900 تومان متغیر بود. اگرچه سیمان سفید کیسه ای بالاترین نرخ پایه را دارد، اما سیمان نوع 2 و سیمان نوع 1-325 ارزان ترین محصولات عرضه شده در رینگ فیزیکی بازار بورس در هفته دوم مرداد ماه بودند.

فروش 74 درصد سیمان عرضه شده در بازار فیزیکی

تقاضای ثبت شده خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته دوم مرداد ماه 1402 به بیش از یک میلیون و 169 هزار تن رسید و در نهایت در این مدت یک میلیون و 15 هزار تن سیمان معامله شد. به این ترتیب بیش از 74 درصد عرضه سیمان در این مقطع در بازار فیزیکی بورس کالا به فروش رسید.

در بررسی روند معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا، مشاهده می شود که اکثر محصولات با قیمت پایه یا با حداقل رقابت به فروش می رسند. البته برای برخی از لوازم متقاضیان بین 10 تا 25 درصد رقابت ثبت کرده اند. وزن بالای سیمان به این معنی است که فروش این محصول عمدتاً منطقه ای بوده و رقابت برای خرید یک محصول ارزانتر از هزینه حمل و نقل آن است.