به گزارش اخبار اقتصادی، نگاهی به بازار فارکس و سکه های دهه اول مرداد این را نشان می دهد قیمت دلار که اوایل ماه جاری حدود 48 هزار و 300 تا 48 هزار و 600 تومان فروخته شد، در 19 مرداد ماه به پله دوم کانال 50 هزار تومانی رسید.

بررسی قیمت دلار ، قیمت سکه و قیمت طلا در ده روز اول مرداد 1402 روند صعودی بازارها را نشان می دهد.

در واقع در 10 روز گذشته بازار فارکس تهران شاهد رشد نزدیک به 2000 تومانی بود قیمت دلار بوده است. این اتفاق برای دلار افتاد در حالی که پیش از محرم پیش بینی می شد در بازار رکود در ماه محرم، دلار کاهش یابد.

اما دلیل جهش قابل توجه دلار در 10 روز گذشته چه بوده است؟

به گزارش اخزتاننیوز، از نگاه کارشناسان سیاسی و اقتصادی والو قیمت دلار به دلایل مختلف پرش کرده است. آنچه در ابتدای مرداد ماه برای دلار دردسرساز شد، انتشار آمار نقدینگی کشور و ثبت رکوردها بود. مبنای پولی بود. با انتشار این خبر، تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که بازار فارکس سوخت کافی برای حمله به مقاومت در صورت افزایش انتظارات دارد.

در ادامه روزهای گرم مرداد، سفر میانجی های عرب از عمان و قطر به ایران نتوانست قیمت دلار را کاهش دهد و به دلیل اینکه سوغاتی های عربی کمتر از حد انتظار است. بازار فارکس بود قیمت دلار روند صعودی آغاز شد، در سفر وزیر خارجه عمان به ایران، بار دیگر خبر آزادسازی پول ایران در عراق منتشر شد که خبر داغی برای این کشور بود. بازار فارکس بر اساس گزارش های بین المللی بانک قطری، قرار بود میزبان باشد ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی حضور داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و همین موضوع باعث افزایش دلار شد، علاوه بر این، خبر شکایت ایران از کره جنوبی برای پرداخت بدهی ایران کار را دشوارتر کرد و امیدها برای وصول زودهنگام این بدهی را ناامید کرد.

19 مردادماه بازار ارز با شوک جدیدی مواجه شد. بانک مرکزی رسما اعلام کرد که مرکز فروشندگان فارکس ایران منحل شده است. همانطور که در خبرها آمده است، بانک مرکزی اعلام کرده است که «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، مقاصد، وظایف و اختیارات مرکز صرافی‌های ایران». صرافان، موافقت نامه ایجاد این مرکز صادره از سوی بانک مرکزی بی اثر مانده و «انحلال مرکز مذکور در دستور کار قرار گرفت».

در بازار طلا و سکه قیمت ها در حال افزایش بود. در هر گرم طلای 18 عیار که در روز اول مرداد ماه با 2 میلیون و 326 هزار و 900 تومان کار خود را به پایان رسانده بود، روز گذشته به 2 میلیون و 391 هزار و 800 تومان رسید یعنی در 10 روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار رشدی نزدیک به 65 هزار تومان را به ثبت رسانده است.

در این 10 روز بازار سکه مکانی که بازیگران اضافی در آن به نمایش گذاشته می شوند قیمت سکه امامی بوده است. هر قطعه سکه امامی که در اولین روز مردادماه حدود 26 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد، در 19 مرداد به 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید. یعنی در 10 روز آخر هر قطعه سکه امامی حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان افزایش داشته است.

اما در 20 مرداد روند قیمت ها در بازار ارز و ارز چگونه بود؟

بازار ارز و ارز امروز چهارشنبه ۲۰ مردادماه به دلیل تعطیلی امروز و فردا نیمه تعطیل و نیمه باز بود. خبری از خرید و فروش قابل توجهی در بازار نبود. آن طور که معامله گران اعلام کردند، دلار فردا در تهران نسبت به قیمت نقدی دیروز تقریبا کاهش داشت. سکه امامی در همان محدوده معاملاتی دیروز یعنی پله پنجم کانال 29 میلیونی بود.