به گزارش اخبار اقتصادی، در حالی که نزدیک به یک هفته تا آغاز جلسه شورای حکام باقی مانده است آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به رسیدگی به پرونده باقیمانده فعالیت های هسته ای ایران، اخبار و سیگنال های مثبت و منفی پیرامون این موضوع وجود دارد. بازار ارز و ارز تهران را پر کرده است.

اخباری که گاهی به عنوان یک شتاب دهنده در مسیر افزایش نرخ ارز و ارز عمل می کند و گاهی به عنوان محرک قیمت ها عمل می کند. به نظر می رسد معامله گران فارکس و ارز نظر خاصی به این جلسه و نتایج آن دارند.

به این معنا، آسوشیتدپرس اعلام کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود کاهش نرخ غنی سازی در ایران را تایید کرده است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم (۲۶۸ پوند) اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به قبل دارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که برای اولین بار در ماه های اخیر، ایالات متحده هیچ تحریمی را علیه ایران در ماه اوت اعمال نکرده است.

البته در این میان وال استریت ژورنال مدعی شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش فصلی خود به افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم ایران به میزان 5 و 20 درصد اشاره کرده است.

تعارض اخبار مثبت و منفی برخی از معامله گران را به این نتیجه رسانده است که توافق نانوشته ایران و آمریکا به مراحل پایانی خود رسیده است. آنها نشانه هایی از این ایده را در روند صعودی عرضه نفت ایران ذکر می کنند. گزارش ها از این روند صعودی به طور مداوم به بازار نفت اشاره می کند.

بلومبرگ اعلام کرد صادرات نفت ایران در مردادماه با رشد 54 درصدی از ابتدای سال جاری به بیش از یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسید. به گفته این رسانه، این رقم بالاترین رقم است صادرات نفت ایران در 5 سال گذشته، یعنی برای مدت طولانی خروج آمریکا از برجام است.

اما از سوی دیگر، بدبینان از جمله نشانه های مثبتی که بر انتظارات متمرکز است، گاه به متغیرهای اقتصادی و زمانی به برخی نکات منفی در گزارش ها و اظهارنظرهای سیاسی توجه می کنند. تضاد این دو دیدگاه قیمت سکه را در محدوده مشخصی بین کانال 27 و 28 قرار داده است.

در حال حاضر هم قیمت سکه و طلای مذاب و هم قیمت دلار پشت خط مقاومت قرار گرفته و سعی در شکستن این خط دارند.

برخی می گویند که این سه در حالی که در حال استراحت بودند برای تعیین مسیر بعدی خود به سپر صعود کردند. اما برخی دیگر بر این باورند که با خبر بیستم شهریور ماه یعنی روز تشکیل جلسه شورای استانداری چشم و گوش کسبه تیز شده است.

به گفته کارشناسان فنی، معامله گران ارزهای صعودی در حال حاضر در تلاش هستند تا فلز گرانبهای ملی را به خط اول مقاومتی 28 میلیون و 400 هزار تومانی سوق دهند. به گفته آنها، اگر سکه امامی به این محدوده برسد و بالای آن بماند، به تدریج می تواند به سمت کانال 29 میلیونی تومبا پیش برود. البته لازمه رسیدن ارز به 29 میلیون تومان تثبیت دلار بالای 49 هزار و 800 تومان است.

در غیر این صورت اگر دلار به انتهای کانال 49 هزار تومانی بازگردد، احتمالاً ارز تا ابتدای کانال 28 میلیون تومانی پیش می رود و حتی ممکن است تا کانال 27 میلیون تومان نیز نوسان داشته باشد.

ارزش ذاتی ارز در بازار امروز سه شنبه چهاردهم شهریورماه با فاصله زمانی 5 میلیون و 502 هزار تومانی با قیمت نقدی خود، 22 میلیون و 647 هزار تومان است.