به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت سنگ‌آهن دریایی در آسیا روز سه‌شنبه 21 فوریه بهبود یافت، با این امید که دولت چین سیاست‌هایی را برای تحریک بازار املاک و مستغلات این کشور اعمال کند. به این ترتیب گندله شاخص سنگ آهن 62 درصدی را 131 دلار و 85 سنت در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت فروش روز گذشته خود 2.3 دلار افزایش یافت.

سنگ آهن گران شد

به گفته فعالان بازار آهن و فولاد در چین، فروش محصولات فولادی طی هفته گذشته به طور مستمر بهبود یافته است، حجم معاملات فولاد به صورت هفتگی و سالانه افزایش یافته است که موتور محرک خرید سنگ آهن و رشد قیمت آن است.

در همان زمان، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین اواخر روز کاری 20 فوریه اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای راه اندازی یک برنامه آزمایشی برای صندوق های سرمایه گذاری سهام خصوصی در بخش املاک و مستغلات به منظور توسعه صنعت املاک و مستغلات در چین است. برخی منابع اجرای چنین طرحی را محرکی برای بخش ساخت و ساز در چین می دانند و همین امر باعث بهبود جریان در بازار آهن و فولاد چین شد.

اگرچه امید به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی از رشد قیمت سنگ آهن حمایت کرده است، اما گفته می شود فولادسازان کشور همچنان در خرید مردد هستند و تنها مقدار مورد نیاز برای تولید مواد اولیه خود را خریداری می کنند. در واقع اگرچه چشم انداز قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت رو به افزایش است، اما برآورد روشنی از آینده این بازار در میان مدت و بلندمدت وجود ندارد.

رشد عرضه، ترمز افزایش قیمت زغال سنگ را ایجاد کرد

کاهش تقاضا و بهبود عرضه منجر به کاهش قیمت زغال سنگ متالورژی FOB استرالیا شد و پلاتس در دومین روز هفته با ثبت کاهش روزانه 2 دلاری معادل 388 دلار در هر تن، قیمت این محصول را در دومین روز هفته ارزیابی کرد.

به گفته فولادسازان هندی، خرید زغال سنگ متالورژی از بنادر استرالیا با نرخ های فعلی منجر به زیان تولید می شود و به همین دلیل با وجود نیاز فولادسازان این کشور به زغال سنگ متالورژی، خریدها با امید به کاهش نرخ محدود می شود. در شرایطی که متقاضیان از خرید زغال سنگ گران اجتناب می کنند، رشد محدود عرضه نیز می تواند زمینه کاهش قیمت این محصول را فراهم کند.

در حالی که زغال سنگ متالورژی FOB استرالیا برای دومین روز هفته کاهش یافت، محصول تحویلی به چین بدون تغییر معامله شد و Pelts محصول ممتاز را 338 دلار در هر تن قیمت گذاری کرد. نشانه های ثبات در بازار داخلی زغال سنگ چین می تواند زمینه افت قیمت این محصول را در میان مدت فراهم کند.

قراضه ظرف 8 ماه

قیمت آهن قراضه وارداتی به ترکیه به بالاترین سطح در 8 ماه گذشته رسید. گندله قیمت ضایعات ممتاز وارداتی به ترکیه را برای روز چهارشنبه 21 فوریه 435 دلار به ازای هر تن CFR در این کشور برآورد کرد که نسبت به قیمت فروش روز قبل آن 10.25 دلار افزایش یافت و به بالاترین سطح از 6 ژوئن 2022 رسید. محموله های قراضه فروخته شده با قیمت های فعلی از انگلستان و منطقه بالتیک منشا گرفته اند. به گفته برخی منابع، جمع آوری کنندگان قراضه به دنبال به روز رسانی هزینه های عملیاتی خود در سال 2023 هستند و بنابراین فعلا تمایلی به فروش ندارند. در این شرایط تقاضا برای خرید قراضه از فولادسازان ترکیه افزایش یافته و به این ترتیب محدودیت عرضه و رشد تقاضا همزمان از رشد قیمت قراضه حمایت کرده است.

گندله قیمت میلگرد صادراتی ترکیه را در 21 فوریه بدون تغییر نرخ روزانه 705 دلار در هر تن فوب ترکیه برآورد کرد. اگرچه در این روز تغییری در تقاضای صادراتی ترکیه برای میلگرد ایجاد نشد، اما تقاضای داخلی برای این محصول رشد کرد.