به گزارش اخبار اقتصادی؛ حل مشکل قیمت های دستوری یکی از موضوعاتی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و هرچند دولت برای حل این مشکل شروطی را در نظر گرفته است اما فعالان بخش خصوصی امیدوارند با تصویب این لایحه مشکل حل شود. قیمت های دستوری ارائه خواهد شد.

رئیس اتاق تهران در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از موادی که در مجلس تصویب شد، ماده 48 برنامه هفتم توسعه است که به منع دولت در زمینه قیمت های دستوری اشاره دارد، گفت: اگرچه در این قانون شامل اسکناس و کالاهای مشمول ارز یارانه ای است که کالاهای تولیدی دولتی و کالاهای انحصاری را از شمول این قانون خارج می کند. اما می‌توان انتظار داشت که یارانه بورس ترجیحی به پایان زنجیره تولید برسد و با این شرایط صنعت و معدن از کنترل و قیمت‌گذاری دولتی خارج شود.

محمود نجفی عرب با بیان اینکه وزارت حراست و سازمان حمایت در این زمینه نظر مساعد دارند و معتقدند قیمت های تکلیفی روش صحیحی نیست، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم جامعه را به سمت عدالت بیشتر در سایه یک جامعه گسترده تر سوق دهیم. اثر متقابل. .

عدم آگاهی علاقمندان از روند خاموشی تابستان

عدم تعادل برق در تابستان یکی از معضلاتی است که گریبانگیر شرکت های تولیدی شده و در بسیاری از موارد منجر به افت تولید واحدهای صنعتی شده است، اما با وجود این مشکل در سال های اخیر همواره شاهد عود آن بوده ایم و برنامه خاموشی مشخص شده است. . توسط وزارت نیرو و سکوت حاکم شد اما گره واحدهای این اداره باز نشد. در همین رابطه محمود نجفی عرب با اشاره به موضوع عدم تعادل برق در تابستان و پیامدهای آن بر صنعت گفت: متأسفانه وزارت حراست و وزارت نیرو علاقه مندان را در آماده سازی خاموشی در نظر نگرفتند. . تقویم، و خانه ایران و تهران هیچ اطلاعی از وجود و مقررات نداشتند. چنین جدولی نداشتند و در صورت رایزنی با بخش خصوصی قطعا آسیب کمتری می دید.

به گفته نجفی عرب، علیرغم تعیین هدف افزایش تولید و مهار تورم برای سال جاری، تولید در تابستان دچار آسیب شد و بیم آن می رود که این ناهماهنگی در گازرسانی تکرار شود. بنابراین درخواست ما این است که برای تامین گاز صنعتی در زمستان تدبیری بیندیشیم. اگرچه ممکن است با قطع برق و گاز صنعت به طور موقت رضایت خانوار را به دست آورد، اما در نهایت مردم دود این تصمیمات را خواهند دید.

ضعف دیپلماسی تجاری

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز معتقد است: در حال حاضر صنعت علاوه بر مشکلات ذکر شده از انبوه قوانین، سردرگمی در تصمیم گیری ها و عدم هماهنگی نهادهای صنعت و معدن رنج می برد. . فقدان استراتژی توسعه صنعتی در کشور، ضعف دیپلماسی تجاری، مشکلات در تامین مواد، اولاً عدم تامین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برای انتقال فناوری برای نوسازی دستگاه ها، مشکلات زیرساختی در صنعت. شهرها .

هارویک یاریجانیان همچنین بر لزوم توجه به موضوع سرمایه گذاری و اصلاح قوانین ملی برای جذب سرمایه گذار خارجی، حذف و اصلاح قوانین مخل، اصلاح قانون معادن و اصلاح قوانین مربوط به تامین ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با معادن تاکید کرد. وی همچنین بانک مرکزی را یکی از مهمترین موانع توسعه صنعتی دانست و گفت: معلوم نیست بانک مرکزی قرار است چه کاری انجام دهد.

دولت باید با بخش خصوصی مشورت کند

بر اساس بیانیه اتاق تهران، عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به برخی رقابت‌ها بین فعالان بخش خصوصی، از ضرورت وحدت در این بخش خبر داد و افزود: دولت در قبال مردم مسئول است و اگر به بخش خصوصی فضا بدهد، اشتغال ایجاد می‌شود. مشکل حل خواهد شد.» در همان زمان حقوق دولتی خود را دریافت می کند.

به گفته اکبری تالارپشتی، اگر من به جای دولت بودم با بخش خصوصی تماس می گرفتم و از آنها برای مدیریت مشکلات و مسائل راهنمایی می خواستم. دولت نمی تواند برای بخش خصوصی تصمیم بگیرد. در این زمینه باید تفاهم حاصل شود و اگر بخش خصوصی منسجم باشد و اعتماد خوبی بین بخش دولتی و خصوصی ایجاد شود، راه روشن خواهد شد.

وی همچنین به تمایل کمیسیون متبوع خود در مجلس برای رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما مدافع تولید هستیم و نظر ما این است که جذب سرمایه های خارجی از کانال خصوصی انجام شود. . البته این نکته نیز قابل ذکر است که ما در سطح اجرا حضور نداریم و ناگهان متوجه می شویم که تصمیمی گرفته شده که مشکل ایجاد کرده است.

سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز که در این جلسه حضور داشت، روند تصویب برنامه هفتم در مجلس را برجسته کرد و گفت: خوشبختانه مواد برنامه به کمیسیون بازگشته و وجود دارد. هنوز زمان برای ارائه برخی پیشنهادات است.” خوشبختانه بحث تصویب بودجه 1403 نیز در پیش است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای تسهیل در امور بخش خصوصی استفاده کنیم.