• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

فروش 85 درصدی عرضه فولاد با رقابت قیمت

  • کد خبر : 35758
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
فروش 85 درصدی عرضه فولاد با رقابت قیمت

ترس از کاهش مداوم ارزش پول ملی و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تمایل به خرید شمش فولاد از کارخانه ها را افزایش داد. به این ترتیب 85 درصد عرضه شمش فولاد با رقابت قیمتی به بازار عرضه شد.

اخبار اقتصادی، در هفته پایانی بهمن ماه، 222 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه بین 19200 تا 20573 تومان فروخته شد. بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد در بازار آزاد باعث شد رینگ فولاد پس از دو هفته رکود با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شود. البته در آن روز یکی از واحدهای فولادی نیز برای عرضه 15 هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه 21 هزار و 700 تومان اقدام کرد. اما پیشنهادات دیگری با قیمت پایه در محدوده مشخص شده ارائه شد.

برتری تقاضا، رونق را به حلقه طلا بازگردانده است

بررسی داده های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از آن است که در آخرین روز بهمن ماه 324 هزار تن تقاضا بر روی حلقه شمش فولاد ثبت شده است. افزایش انتظارات تورمی طی روزهای پایانی سال موجب شد تا نسبت عرضه به تقاضا در این روز به 1.45 برسد.

سرانجام در این روز 188963 تن شمش فولاد فروخته شد. به این ترتیب در این روز حدود 85 درصد از عرضه شمش فولاد به فروش رسید که رقم قابل توجهی برای این انگشتر است.

عوامل رقابت در معاملات فولاد

متوسط ​​قیمت فروش شمش فولاد روز دوشنبه 9 بهمن ماه به 20 هزار و 593 تومان رسید; رقابت بین متقاضیان باعث شد میانگین نرخ تراکنش از حداکثر قیمت پایه بیشتر شود. عوامل متعددی بر رقابت قیمتی متقاضیان شمش فولاد تأثیر گذاشت. این عوامل شامل بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد بود. پایان فصل سرما در کشور و افزایش تمایل به خرید قبل از شروع سال جدید.

طبق معمول، در هفته های پایانی سال، لبه شمش های فولادی رنگ رونق به خود می گیرد. سنایی توفصامی با پیش بینی رشد قیمت در سال آینده نسبت به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود و ذخیره آن اقدام کرده و همین موضوع از رشد حجم معاملات این محصول حمایت می کند.

در عین حال در روزهای اخیر سرمای زمستان و بارش ها در کشور کاهش یافته و این معضل با ایجاد امکان رشد تقاضای مصرف کننده برای پروفیل های بلند فولادی از رونق نسبی این معاملات حمایت کرده است. در این شرایط تقاضا برای شمش فولاد به عنوان ماده اولیه خطوط نورد نیز بهبود یافته است.

روند صعودی نرخ ارز به سمت کانال های قیمتی بالاتر طی روزهای پایانی بهمن ماه نیز از رشد حلقه شمش فولاد حمایت کرد. جریان روزافزون بازار ارز همراه با ترس از کاهش ارزش پول ملی، صنایع تکمیلی را حتی با وجود رقابت قیمتی به خرید و ذخیره سازی مواد اولیه ترغیب کرد و منجر به رونق بورس شمش شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35758

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.