• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

فرصت کمی برای روستائیانی که به دانشگاه می روند تا شغل پیدا کنند

  • کد خبر : 38563
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
فرصت کمی برای روستائیانی که به دانشگاه می روند تا شغل پیدا کنند

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد که سطح بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی در روستاها بیشتر از مناطق شهری است. همچنین نرخ بیکاری این گروه از مردم در مناطق شهری و روستایی در زمستان 1402 به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته رسید.

اخبار اقتصادی، در سال های اخیر تعداد مراکز آموزش عالی کشور افزایش یافته و تعداد دانشجویان نیز افزایش یافته است. اما ظرفیت بازار کار متناسب با تعداد کارگران ماهر گسترش نیافته و تقاضا برای جذب این دسته از افراد کم بوده است. در نتیجه ارتش بیکاران تحصیل کرده به آن پیوسته است.

با توجه به سرمایه گذاری انجام شده برای این دسته از افراد، نیاز به بهره مندی از آنها در مشاغل مختلف دور از انتظار نبوده و ضروری است. بررسی ها نشان می دهد در زمستان 1402 نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی 15 سال و بالاتر به 11.6 درصد رسیده و نسبت به سال قبل 1.2 واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده نشان می دهد که از مجموع افرادی که از تحصیلات عالی فارغ التحصیل شده اند و می خواستند کار کنند و به دنبال کار بودند، چه تعداد بیکار مانده اند. شواهد نشان می دهد که بیکاری افراد تحصیل کرده در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که این نرخ در زمستان 1402 در مناطق شهری و روستایی به کمترین میزان خود در پنج سال اخیر رسیده است. .

کاهش تعداد فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار در زمستان 1402

در سال های اخیر تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور گسترش یافته است. با افزایش این مراکز، عرضه نیروی کار به بازار نیز افزایش یافته است. عدم هماهنگی بین نیروی کار عرضه شده به بازار و ظرفیت مشاغل موجود، پدیده ای به نام «بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی» را ایجاد کرده است.

اگرچه توجه به نرخ بیکاری عموم مردم بسیار مهم است، اما به نظر می رسد بیکاری برای این دسته از افراد از اولویت بیشتری برخوردار است. چرا که تربیت این دسته از منابع انسانی مستلزم پرداخت هزینه و سرمایه گذاری فراوان بود. در بررسی داده های مربوط به زمستان 1402، مشاهده می شود که تعداد بیکاران 15 ساله و بالاتر فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی در این دوره بالغ بر 884 هزار و 884 نفر بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1401 1.2 واحد درصد کاهش داشته است.

آنچه تاکنون ذکر شد مربوط به بیکاری فارغ التحصیلان در سراسر کشور است. شواهد آماری نشان می دهد که بیکاری در این گروه از افراد در مناطق شهری و روستایی یکسان نبوده است.

نرخ بیکاری کدام گروه از تحصیلکردگان بیشتر است، شهرنشینان یا روستانشینان؟

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی شاخصی است که نشان می دهد از مجموع افراد 15 سال به بالا که از مراکز آموزش عالی فارغ التحصیل شده اند و به دلیل تمایل به ورود به بازار کار به دنبال اشتغال هستند، چند نفر بیکار هستند. بازار.

بر اساس نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار، این رقم در زمستان 1402 در مناطق شهری 11.3 درصد بوده است. به عبارت دقیق تر، در زمستان 1402، از هر 100 نفر جویای کار تحصیل کرده، بیش از 11 نفر بیکار ماندند. این میزان در روستاها بیشتر است.

در مناطق روستایی، نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده در دوره مورد بررسی 9/15 درصد گزارش شده است. به این ترتیب آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در زمستان سال گذشته تعداد بیکاران تحصیل کرده در روستاها بیشتر از مناطق شهری بوده است.

تحقیقات حاکی از آن است که این رقم در زمستان 1402 نسبت به مدت سال قبل در هر دو بخش روستایی و شهری کاهش یافته است. البته این کاهش محدود به دوره قبل نبود.

روند کاهشی نرخ بیکاری تحصیلکردگان شهری و روستایی

در زمستان 1376 نرخ بیکاری جمعیت تحصیلکرده روستایی 21.7 درصد بوده است. این رقم بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در بین فارغ التحصیلان آموزش عالی است. از سال 1376 تا 1400 نرخ بیکاری این گروه از افراد روستایی رو به کاهش بوده و در سال 1401 با 0.2 واحد درصد افزایش به 18.7 درصد رسیده است.

نرخ بیکاری تحصیلکردگان روستایی در زمستان 1402 نیز کاهش یافت و به کمترین میزان خود از اوایل سال 97 تاکنون رسید.

نگاهی به روند بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی شهری و بیکار نشان می دهد که این نرخ در روستاها همواره در سطوح بالاتری نسبت به مناطق شهری بوده است. بیشترین نرخ بیکاری ثبت شده در بین فارغ التحصیلان آموزش عالی شهری در زمستان 97، 17.2 درصد بوده است. پس از این مدت، کام تحصیلکردگان شهری شیرین شده و در 5 سال اخیر شاهد کاهش متوالی نرخ بیکاری بوده اند. کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در میان این دسته از شهرنشینان نیز در زمستان سال گذشته به ثبت رسیده است.

با توجه به آنچه تاکنون مطرح شد، به نظر می رسد که علیرغم موفقیت آمیز بودن سیاست ها در جهت افزایش سطح سواد روستائیان، هنوز ظرفیت کافی برای جذب این گروه از سرمایه انسانی به بازار کار وجود ندارد و بیکاری در این مناطق حاکم است. . مناطق. علاوه بر این، موانع فرهنگی می تواند از دیگر عوامل مؤثر بر اشتغال افراد تحصیل کرده در روستاها باشد.

030202

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38563

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.