• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
1

فرار از مشکلات بورس به بازار پول / راه حل تزریق نقدینگی است

  • کد خبر : 45698
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
فرار از مشکلات بورس به بازار پول / راه حل تزریق نقدینگی است

خروج پول واقعی ادامه دارد و شاخص کل بورس به روند نزولی خود ادامه می دهد. مشکل بازار چیست؟

بازار سرمایه در آستانه آغاز هفته معاملاتی جدید در شرایط بحرانی قرار دارد، خروج سرمایه از بورس برای 9 روز متوالی ادامه دارد و سهام در صف های فروش مسدود شده است. اما وضعیت بورس در کوتاه مدت چگونه خواهد بود؟

محمد خبرزاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس به کما مطلق رفته است، گفت: متاسفانه پولی در بازار وجود ندارد و عدم تزریق پول باعث می شود تا شاهد تشکیل صف های فروش در بازار باشیم. اول فشار.” این در حالی است که دارایی های موازی دلار و ارز یا وجود ریسک در منطقه افزایش قیمت داشته است، علاوه بر این بار دیگر شاهد ثبت نام خودروهای وارداتی هستیم و از اینجا سرمایه گذاران در این حوزه کالاهای خوبی به دست می آورند. سود و همچنین سپرده های بانکی. بیش از 30 درصد بدون ریسک برای سپرده گذاران خود بازدهی می دهد و همه اینها باعث شده بازار سرمایه سبد سرمایه گذاری مردم را رها کند. در این شرایط این عقب نشینی باید دغدغه دولتمردان و سیاست گذاران باشد.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند ریزش بازار سرمایه تنها بر خود بازار تاثیر می گذارد و ربطی به بازارهای دیگر ندارد اما چنین ریزشی علاوه بر بورس، بازار پول را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و اگر بازار اینگونه نباشد. بله حل شد، این بحران به شبکه بانکی هم کشیده خواهد شد. دلیل آن هم این است که مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها در حال حاضر به حاشیه خرید تبدیل شده‌اند و کاهش فزاینده ناشی از سبد سهام آنها تا حدودی به دلیل مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها است، زیرا آنها نمی‌توانند سهام شما را بفروشند و بدهی شما را پرداخت کنند. در صورت تداوم این وضعیت، عدم پرداخت تسهیلات به کارگزاری ها نیز کشیده می شود و پس از آن شبکه بانکی دچار مشکل می شود.

این تحلیلگر گفت: بر اساس آمارهای موجود، بخش زیادی از تسهیلات در شبکه بانکی مبتنی بر سهام است، یعنی این تسهیلات توسط کارگزاری ها یا شرکت های سرمایه گذاری بر اساس سهام آنها گرفته شده است و این موضوع باعث خواهد شد. مطمئناً بر بازار پول تأثیر می گذارد. امیدواریم به این وضعیت فکر کنیم و اولین قدم تزریق پول است.

خبرزاد ادامه داد: تزریق مستقیم مقادیر زیادی پول به بازار باعث می شود مردم رغبت به خروج از بازار داشته باشند و از پویایی بازار کمی کاسته شود و پس از آن بازار به تدریج اما بدون تزریق پول و بازار می تواند ایستادگی کند. بدون آگاهی مقام ناظر از بحران و ابعاد آن نمی توان مشکلات را حل کرد. امیدوارم یک ایده فوری عملی شود وگرنه مشکل بورس به بحران بازار سرمایه و پول تبدیل می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45698

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.