به گزارش اخبار اقتصادی، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق که اخیرا در راس هیاتی به واشنگتن سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرده است، در گفت و گو با شبکه رودو در پاسخ به این سوال که در دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مورد مسائل ایران چه بحثی داشتید؟ وی گفت: بحث روابط ایران و عراق نبود. رابرت مالی به عنوان یک دوست به ملاقات من آمد و نظر من را در مورد وضعیت منطقه جویا شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روز شنبه که روز کاری نیست با او ملاقات کردید؟ وی گفت: او دوست من است و برای ملاقات شخصی نزد من آمده بود و پیش از آن حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با من تماس تلفنی داشت.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدار موضوع هسته ای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: بله.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها از طریق شما به ایران پیام دادند، تاکید کرد: زمانی که مسئول پرونده مذاکرات هسته ای او با من ملاقات می کند و وزیر امور خارجه ایران با من تماس می گیرد، بدانید که بدون شک در این مورد در حال تبادل نظر هستیم. در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران تبادل نظر کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیامی برای ایرانیان دارید؟ وی خاطرنشان کرد: مذاکرات فعلی ادامه دارد و متوقف نشده است.

وزیر امور خارجه عراق به این سوال پاسخ داد توافق شما گفتید که این مورد یکی از موضوعات مورد بحث بود.

فواد حسین با توجه به اینکه آمریکا نسبت به ایران انعطاف نشان داده و برخی معافیت ها از جمله ارسال 500 میلیون دلار به ایران از طریق کشور ثالث عراق، گفت: هرگز، این یک قرارداد قدیمی نیست و به زمان من برمی گردد. وزیر دارایی.” . این قرارداد قبلاً وجود داشت، مثلاً ایران از ترکمنستان کالا می‌خرد و ما به جای آن پول می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما پول نقدی به ایران نفرستادید؟ گفت: هرگز.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به اینکه حتی برای معافیت ها پول نفرستاده اید، گفت: خیر، مبالغ خرید گاز و برق از ایران که تقریباً 11 میلیارد دلار است در بانک عراقی است.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا نمی توانید بدهی ایران را بپردازید، گفت: به روشی که در قرارداد قدیم وجود داشت، یعنی خرید کالا از جای دیگری، کالایی که اجازه خرید آن را دارند. به همین دلیل می گویم که ما روابط تجاری گسترده ای با ایران داریم و به جز بحث برق و گاز، میزان مبادلات تجاری ما به 13 میلیارد دلار می رسد و اگر تجارت برق و گاز را در نظر بگیریم، این میزان 17- می شود. 18 میلیارد دلار روابط تجاری فعلی با ایران ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلار از عراق به ایران ارسال نمی شود، گفت: رسما هرگز.

وزیر خارجه عراق گفت: نمی دانم دلار به صورت غیررسمی به ایران ارسال می شود یا خیر. شما می پرسید که آیا دلار از طریق دولت ارسال می شود و من می گویم نه.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که برخی از مقامات جمهوری خواه در کنگره آمریکا با ارسال پیامی به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، نسبت به برگزاری مراسم سالگرد شهادت سلیمانی در عراق ابراز نگرانی کردند و گفتند که عراق تبدیل به یک کشور شده است. کشور تابع ایران آیا این موضوع را مطرح کردید، فرمود: هرگز در بحث ما بازتابی نداشت. ما در کنگره بودیم و با اعضای جمهوری خواه و دموکرات سنا دیدار کردیم. بحث های مختلفی حتی در پارلمان عراق مطرح می شود، اما ما سیاست دولت را اتخاذ کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در عراق نفوذ دارد یا خیر، تاکید کرد: این سوال با صحبت شما درباره آمریکا متفاوت است. نفوذ کشورهای دیگر بر عراق موضوع جدیدی نیست، تغییر رژیم عراق ناشی از نفوذ خارجی بود، درست است که نیروهای سیاسی کرد، شیعه، چپ و لیبرال علیه صدام بودند، اما رژیم او سقوط نکرد. با این چیزها، صدام با نیروهای نظامی کشورهای دیگر سقوط کرد.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که می گویید ایران در عراق نفوذ دارد، خاطرنشان کرد: هرگز، این حرف شماست نه من.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین عراق در تصمیم گیری های خود کاملا مستقل است، تاکید کرد: هیچ کشوری در تصمیم گیری های خود مستقل نیست، حتی بزرگترین کشورهای جهان در تصمیم گیری های خود مستقل نیستند و تحت تاثیر دیگران حتی حاکمیت هستند. مطلق نیست و وقتی طرف قرارداد با کشور دیگری هستید به این معنی است که شما جزء توافق هستید و باید بر اساس توافقنامه به وظایف خود عمل کنید. حتی در دوران ریاست جمهوری صدام به ویژه از سال 1991 تا 2003، عراق از حاکمیت کامل برخوردار نبود و عراق تحت کنترل سازمان ملل بود و تیم های بازرسی حتی به اتاق خواب صدام می رفتند.