به گزارش اخبار اقتصادی، کالاهای اساسی هفته منتهی به جمعه 26 بهمن را با رشد منفی منفی به پایان رساندند. در این بین مس و روی از کاهش قیمت در امان ماندند به طوری که در معاملات آتی کامکس آمریکا و در دوره هفتگی، فلز قرمز 2.7 درصد رشد و ارزش فلز روی 0.5 درصد افزایش یافت، در حالی که در این مدت. نیکل 7.3 درصد، قلع 5.5 درصد، آلومینیوم 2.2 درصد و سرب 0.6 درصد ارزان شد. شاخص قیمت فلزات اساسی در بورس لندن نیز با ثبت افت هفتگی 0.17 درصدی به رقم 4 هزار و 92 واحد رسید.

تقویت شاخص دلار آمریکا به دنبال انتشار آمارهای اقتصادی کشور طی روزهای 2023، سیگنال مهمی برای کاهش قیمت کالاها بود. انتشار آمار تورم آمریکا در ماه ژانویه بیش از پیش بینی این اقتصاددان بود. شاخص بهای مصرف کننده دی ماه امسال با رشد 6.4 درصدی در دوره سالانه اعلام شد. اگرچه این رقم پایین‌ترین نرخ رشد تورم مصرف‌کننده ایالات متحده از اکتبر 2021 بود، اما نرخ رشد تورم از انتظارات اقتصاددانان فراتر رفت، در حالی که تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده 0.5 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

شکست در کاهش تورم همانطور که انتظار می رفت باعث شد فعالان بازار احتمال تشدید سیاست انقباضی توسط فدرال رزرو را افزایش دهند. روز پنجشنبه، 16 فوریه، گلدمن ساکس انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری افزایش داد. آنها که پیش از این تخمین می زدند فدرال رزرو در سال 2023 نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد، در یادداشتی اعلام کرده اند که با توجه به داده های جدید اقتصادی، پیش بینی می کنند که فدرال رزرو در سه مرحله متوالی نرخ بهره را افزایش دهد. 25 واحد دیگر و به 5.5 درصد می رسد. در حال حاضر نرخ بهره در آمریکا بین 4.5 تا 4.75 واحد در نوسان است. افزایش نرخ سود موجب افزایش بازده نگه‌داری دلار می‌شود و در شرایطی که از رشد شاخص دلار حمایت می‌کند، زمینه افت قیمت کالاها را فراهم می‌کند.

امید به رشد تقاضا

مس با نادیده گرفتن آمارهای اقتصادی آمریکا و نگرانی از افزایش سیاست انقباضی، طی هفته گذشته در مسیر رشد نرخ گام برداشت به طوری که در روز جمعه 26 بهمن ماه، قیمت این فلز در معاملات آتی کامکس به 4.13 دلار رسید. هر پوند و در معاملات آتی بروس متالز لندن به 8 هزار و 912 دلار در هر تن رسید. البته بازدهی این فلز در دوره ماهانه منفی باقی ماند. در واقع می توان گفت در هفته های گذشته فلز قرمز به احتمال تشدید سیاست انقباضی واکنش نشان داد و کانال قیمتی 9000 دلاری را از دست داد و طی هفته گذشته به امید بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از مارس، بخشی از زیان خود را در فاز ماهانه جبران کرد.

رویترز در بررسی بازار مس در چین به کمبود تقاضای مصرف کنندگان برای این فلز اشاره کرد و این در حالی است که چشم انداز تقاضا برای این فلز بهبود یافته و این موضوع از رشد قیمت آن در میان مدت و بلندمدت حمایت می کند. معمولا واکنش فلز قرمز به داده های اقتصادی سریعتر از سایر فلزات صنعتی است و از این رو می توان به بازدهی مثبت قیمت سایر فلزات در هفته آینده امیدوار بود.