• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

عرضه 50 درصد آهن اسفنجی بازار را گرم نکرد / افزایش 235 درصدی ارزش معاملات در دوره سالانه

  • کد خبر : 36259
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
عرضه 50 درصد آهن اسفنجی بازار را گرم نکرد / افزایش 235 درصدی ارزش معاملات در دوره سالانه

موج سرمای جدید تولید واحدهای بازیابی را مختل کرد و این امر باعث کاهش عرضه آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی شد. در این شرایط واحدهای فولادی با میانگین قیمت 7 درصدی برای به دست آوردن سهمی در عرضه این محصول به رقابت پرداختند. علیرغم کاهش 50 درصدی عرضه نسبت به مقدار معمول، رقابت در حلقه آهن اسفنجی محدود بود. البته نزدیکی فصل بهار این نگرانی را از تداوم کسری عرضه این محصول از بین برده است.

اخبار اقتصادی، بازگشت محدودیت های گازی در واحدهای احیا به دلیل موج شدید سرما که در 10 روز گذشته کشور را درنوردید، باعث کاهش عرضه آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس شد. ایران.

7 درصد رقابت برای آهن اسفنجی

روز شنبه 21 اسفندماه بالغ بر 49 هزار تن آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه 12 هزار و 586 تومان فروخته شد; برای این محصول 69 هزار و 450 تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 49 هزار تن آهن اسفنجی در این بازار با میانگین قیمت 13 هزار و 449 تومان شد.

این در حالی است که در آن روز 31 هزار تن بریکت آهن اسفنجی نیز در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه 13 هزار و 467 تومان عرضه شد. برای این محصول 21 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش کامل محصول با میانگین قیمت 13 هزار و 467 تومان شد. به این ترتیب کسری عرضه نسبت به تقاضا منجر به رقابت قیمتی متوسط ​​7 درصدی در این بازار شد.

اگرچه یکی از نقاط ضعف آهن اسفنجی سختی حفظ و کاهش کیفیت در طول زمان است. تولید بریکت آهن اسفنجی امکان نگهداری طولانی مدت این محصول بدون افت کیفیت را فراهم می کند. اما قیمت پایه بالاتر و عدم آشنایی و انطباق صنعت فولاد با این محصول باعث می شود که حلقه آهن اسفنجی بریکت شده از رونق انگشتر آهن اسفنجی برخوردار نباشد. این رویه در نتایج معاملات آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مشهود است. آن روز محصول آهن اسفنجی به قیمت پایه فروخته شد.

جهش 235 درصدی در ارزش معاملات

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول اسفندماه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در مجموع 7 میلیون و 646 هزار تن آهن اسفنجی معامله شد. این رقم در مدت مشابه سال 1401 بیش از 136 درصد از حجم فروش این محصول بوده است. همچنین از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان هفته اول اسفند (6 اسفند 1402) ارزش اسفنجی بوده است. معاملات حلقه فیزیکی آهنی از 962 تریلیون ریال گذشت. به این ترتیب ارزش معاملاتی این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش 235 درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب جهش ارزش معاملات آهن اسفنجی از رشد حجم فروش این محصول پیشی گرفت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36259

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.