به گزارش اخبار اقتصادی؛ فعالان بخش خصوصی طی دو سه سال گذشته، سکتور خصوصی بارها نسبت به این مشکل و آسیب های ناشی از عدم تعادل گاز و برق به دولت هشدار داده است، اما همچنان عدم تعادل انرژی به عنوان یک موضوع مهم برای کشور تلقی می شود. اقتصاد این مشکل فعالان بخش خصوصی را بر آن داشت تا با نزدیک شدن به فصل سرما آمادگی خود را برای رفع آن اعلام کنند و از سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری برای رفع عدم تعادل گاز خبر دهند.

در همین رابطه رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران در نشست خبری این کمیسیون با اشاره به عدم تعادل گاز در فصل سرما گفت: اگر دولت تضمین کند بخش خصوصی حاضر است 10 تا 12 سرمایه گذاری کند. میلیارد دلار برای حل عدم تعادل گاز.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران در جلسه کمیسیون انرژی گفت: رئیس جمهور در شش ماه گذشته چهار جلسه شورای عالی انرژی برگزار کرد که حضور ایشان در همه این جلسات نشانه است. از عزم رئیس جمهور برای حل عدم تعادل گاز، اما باید گفت که مدیران توجهی ندارند: شرکت گاز کشور را به یک بحران جدی سوق خواهد داد. امیدواریم دولت با جدیت به موضوع عدم تعادل گاز و برق رسیدگی کند تا اقتصاد و صنعت کمترین آسیب را ببیند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران، در دو سه سال اخیر در روزهای سرد سال بیش از 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی داشتیم. بخشی از این نارضایتی به دلیل استفاده نادرست از بخاری های پرمصرف F و G رخ داده است که با پیشنهاد اصلاح بخش خصوصی در این زمینه، قرار بود این تعداد بخاری ظرف چهار یا پنج سال جایگزین شود که این اتفاق نیفتاد. .

و ادامه می دهد: به هر حال یک سال از این مصوبه دولت در زمینه تعویض بخاری های پرمصرف می گذرد و هنوز اقدام خاصی برای کاهش مصرف انجام نشده است. امسال شاهد این خواهیم بود که صنایع پتروشیمی و صنایعی مانند فولاد دچار عدم تعادل گاز خواهند شد.

نارضایتی به اقتصاد ضربه می زند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران تصریح کرد: نمایندگان بخش خصوصی نگران این هستند که در سال 1402 با مشکل کمبود گاز مواجه شوند و این ناهماهنگی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. واحدهای تولیدی با محدودیت گازرسانی محدود می‌شوند، بنابراین درآمد ارزی آنها محدود می‌شود و از این نظر با عدم تعادل در تولید پتروشیمی، فولاد و سیمان مواجه خواهیم شد که آسیب‌های جدی به دنبال خواهد داشت. به اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی کشور.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران، قانون این است که سرمایه گذاری بخش خصوصی با رویکرد منطقی مجاز است. دولت باید تضمین های کافی برای بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران بدهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی می تواند بین 10 تا 12 میلیارد دلار برای حل مشکلات عدم تعادل گاز در کشور سرمایه گذاری کند اما برای بازگشت سرمایه خود نیازمند تضمین های دولتی است.

این عضو اتاق ایران تاکید کرد: ساخت نیروگاه متناسب با عدم تعادل برق نیست. از طرفی هماهنگی با صنعت یا مردم برای قطعی به موقع برق و کاهش مصرف راه حل مشکل نیست و قطعی برق آسیب جدی به صنعت وارد می کند.

وی تصریح کرد: شرکت گاز نسبت به مشکل عدم انطباق مسئولیتی ندارد و به اقدامات کاهشی و مصرف بهینه توجهی ندارد و تنها به سرمایه گذاری علاقه دارد. در حالی که در دنیا شعار اصلی در حوزه انرژی کاهش مصرف است نه سرمایه گذاری در تولید جدید.

نجفی ادامه داد: در صورت نبود نهاد نظارتی، ذینفع هر گونه کاهش انرژی در کشور، دولت است. دولت تولید کننده، فروشنده، توزیع کننده و تعیین کننده قیمت در حوزه انرژی است. بنابراین، در بهترین حالت، سرمایه گذار باید انتظار داشته باشد که پول خود را به موقع دریافت کند.